27 april 2015

Aan het werk voor afgestudeerde MBO’ers!

Heeft u een MBO opleiding gevolgd? Heeft u dan kinderen die een MBO opleiding volgen of gevolgd hebben? Het aantal opgestoken handen in de zaal is gering, wanneer Wim Moes (CvB, Alfa College) deze vragen stelt. Tegelijkertijd heeft de helft van het werkend personeel een MBO achtergrond. Bovendien lijden MBO’ers het meest onder economische crisis op de arbeidsmarkt. De PvdA is van mening we het MBO niet uit het oog mogen verliezen. Daarom organiseerde de raadsfractie op 16 april een conferentie over het MBO en de arbeidsmarkt. Hierbij gingen de directeuren van het Alfa College en het Noorderpoort college samen met het Ondernemerstrefpunt (OTP) en de vakbond (FNV) het gesprek aan. Hierbij zijn we samen op zoek gegaan naar oplossingen om de aansluiting tussen het MBO en de arbeidsmarkt te verbeteren.

Veel banen op MBO niveau verdwijnen door automatisering. Vooral jongeren met een MBO niveau 2 of 3 diploma hebben veel moeite met het vinden van een baan. Zij lijden het meest onder de verdringing door hoger opgeleiden op de arbeidsmarkt. Waar banen verdwijnen, dienen zich tegelijkertijd echter kansen aan om banen te herscheppen voor deze doelgroep. Door functies te herzien ontstaat er ruimte voor meer MBO’ers op de werkvloer. Dit fenomeen het Job-carving. De huidige baan van een docent kent bijvoorbeeld veel administratief werk, zoals het invoeren van cijfers. Door het administratieve werk door een administratief medewerker te laten doen, kunnen de leerkrachten zich volledig richten op onderwijs én ontstaan er bovendien nieuwe banen op MBO niveau. Zo kan het onderwijs, maar ook de overheid en het bedrijfsleven nieuwe banen scheppen voor MBO’ers. De gemeente bepaalt natuurlijk niet hoe een bedrijf haar personeelsbeleid vormgeeft. Wel zou de gemeente de bedrijven die hierin geïnteresseerd zijn, eventueel kunnen helpen bij het toepassen van job carving. Bovendien heeft de gemeente een voorbeeldfunctie. Zij zou het voortouw kunnen nemen door het implementeren van job carving in haar eigen organisatie.

Door onze eigen stroeve arbeidsmarkt zoeken veel MBO’ers een stage of baan het buiten onze eigen landgrenzen. De arbeidsmarkt van Duitsland biedt momenteel meer kansen dan de onze. Tegelijkertijd kent het werken over de grens tegelijkertijd nog enkele belemmering. Zo zijn de mogelijkheden om met het openbaar vervoer over de grens te forensen momenteel matig. Richting Oldenburg rijdt enkel een stoptrein, daarnaast zijn er te weinig goede busverbindingen. Werken in Duitsland kent verder regeltechnische belemmeringen. Zo is het niet vanzelfsprekend dat een Nederlands MBO diploma in Duitsland erkend wordt. Daarnaast is het soms lastig om uit te maken welke regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld sociale zekerheid en pensioenen van toepassing is. De PvdA is van mening dat Nederlandse jongeren het verdienen om de kans te krijgen in Duitsland te werken wanneer zij dit willen. Het is een taak van de overheid om obstakels hiertoe op te heffen.

Job carving en het het opheffen van belemmeringen bij werken over de grens vormen een van de vele instrumenten om de aansluiting tussen het MBO en de arbeidsmarkt te verbeteren. Naar aanleiding van de conferentie zal de raadsfractie een actieplan opstellen. Met dit plan wil de PvdA vanuit de gemeente haar steentje bijdragen aan het verbeteren van de positie van MBO’ers op de arbeidsmarkt.

Maarten van der Laan
PvdA Gemeenteraadsfractie