13 december 2014

Ontwerp verkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015-2019

Download hier als PDF.

Amendement 1

Eerste regel: “De kwaliteit van het bestaan, daar gaat het om, zo bracht oud-PvdA leider …”

Vervangen door: “De kwaliteit van het bestaan, daar gaat het om. Dit alles op basis van eerlijk delen van kennis, inkomen  en macht, zo bracht oud-PvdA …”

Amendement 2

1. PvdA van goed werk

Toevoegen als eerste zin van de derde alinea (banenmotoren) :

“De PvdA kiest voor werk en het creëren van banen. De PvdA doet er alles aan om de economische structuur in Groningen te versterken. De provincie is geen hindermacht maar ontwikkelkracht. De stad Groningen, de stedelijke centra; Hoogezand Sappemeer, Veendam, Winschoten, Stadskanaal, Delfzijl, en de Eemshaven/Eemsdelta zijn de banenmotoren van de provincie. De provinciale regelgeving (bijvoorbeeld de Provinciale Omgeving Visie) mag deze banenmotoren niet onevenredig belemmeren.”

Amendement 3

Toevoegen aan einde paragraaf Banenmotoren

“De provincie richt een bedrijvenloket op waarbij alle provinciale activiteiten en dienstverlening om bedrijven zich in Groningen te vestigen, te behouden of te laten groeien worden gebundeld. Dit provinciale bedrijvenloket werkt ontkokerd en werkt samen met gemeenten.”

Amendement 4

Toevoegen aan einde paragraaf Banenmotoren

“De provincie stelt een eigen lobbyist aan die in Den Haag de belangen van de Stad en Ommeland beter op de agenda zet.”

Amendement 5

Paragraaf Niemand langs de kant.

Toevoegen aan het einde:

“Internationaal werken Groningse ondernemers concurreren op een internationaal speelveld. Met een actieve Europese lobby zullen we bedrijven daarbij ondersteunen. Zo creëren we kansen voor ondernemers. Hierbij krijgt de Duitse markt en de samenwerking met Duitse bedrijven bijzondere aandacht. Ook de Duitse arbeidsmarkt is interessant voor Groningers. Het is daarom belangrijk om er, samen met de onderwijsinstellingen, voor te gaan zorgen dat onze MBO diploma’s erkend worden in Duitsland. Zodat onze MBO-ers daar makkelijker aan de slag kunnen. Het leren van de Duitse taal aan Groninger scholieren verdient eveneens extra aandacht.”

Amendement 6

2. De PvdA van de brede ontwikkeling en goed vakmanschap

Bij hoofdstuk 2 aan het einde van de tekst toevoegen

“De Provincie moet hierbij nauw overleg met de ROC tot afstemming komen”

Motivatie: De ROC s moeten nadrukkelijk een rol spelen in de vervolgstap naar werk

Amendement 7

3. De PvdA van innovatie en duurzaamheid

In de tweede zin de formulering “schokkende gevolgen” vervangen door “de nadelige gevolgen”

Motivatie: Deze situatie is te ernstig om daar woordgrappen over te maken

Amendement 8

Na de tweede zin: Nederland heeft … gevolgen van de aardgaswinning toevoegen:

“De PvdA maakt zich grote zorgen over de aardgaswinning en de daaruit ontstane aardbevingsproblematiek. De schadeproblematiek aan huizen en gebouwen en het menselijk leed dat daardoor ontstaat moet worden aangepakt.

De PvdA kiest voor veiligheid. Alle mogelijke preventieve maatregelen die mogelijk kunnen bijdragen aan verhoging van de veiligheid moeten op hun effecten worden onderzocht. Ook onorthodoxe maatregelen schuwt de PvdA niet. Als zou blijken dat het stoppen met de aardgaswinning leidt tot hogere veiligheid, dan kiest de PvdA daarvoor.”

Motivatie: Deze tekst sluit beter aan bij de ernst en urgentie van dit probleem en geeft beter aan dat het de PvdA gaat om de veiligheid van haar inwoners.

Amendement 9

Paragraaf windenergie

De zin “er worden geen nieuwe gebieden voor windparken aangewezen” vervangen door:

“Er worden geen nieuwe gebieden voor grootschalige windparken aangewezen”.

Dan toevoegen: “In uitzonderlijke situaties kan bij aantoonbaar brede lokale steun een kleinschalig initiatief voor windenergie worden toegestaan”.

Amendement 10

4. De PvdA van de verbinding

Toevoegen als openingszin:

“De provincie is er voor Stad en Ommeland. Zij hebben elkaar nodig en zij zijn solidair met elkaar. Bij de provincie komen de belangen van Stad en Ommeland mooi samen. De PvdA kiest ook in de provincie voor de twee topprioriteiten werk en leefbaarheid in Stad en Ommeland.”

Dit kan ook als een van de openingszinnen van het gehele programma worden gebruikt.

Amendement 11

Paragraaf Maatwerk

“Daarnaast zijn er minder winkel en bedrijventerreinen nodig” vervangen door:

“Daarnaast zal er minder plaats nodig zijn voor winkels en bedrijventerreinen.”

Motivatie: De PvdA vindt niet dat er minder winkels nodig zijn maar dit zijn nadelige gevolgen van de krimp

Amendement 12

Paragraaf Mobiliteit

Toevoegen, onderaan bladzijde 4: na de zin “De PvdA kiest voor verdere voltooiing … van bestaande provinciale wegen”.

“Voor de PvdA spreekt voor zich dat bij de aanleg van nieuwe of verbeterde infrastructuur, de leefbaarheid van de direct omwonenden in Stad en Ommeland wordt geborgd. Negatieve effecten worden door goede inpassingsmaatregelen beperkt.”

Amendement 13

5. De PvdA van een gaaf en contrastrijk Groninger landschap

Toevoegen na: “De PvdA kiest er voor … grotere centrumplaatsen”:

“Daar bieden we volop ruimte voor grootschalige bedrijvigheid en passen we werkgelegenheidsgroei beperkende regelgeving aan”.

Amendement 14

Overigens: De term “grotere centrumplaatsen” kan beter worden vervangen door “stedelijke centra”. (= term uit provinciale beleidsnota’s)

Amendement 15

7. De PvdA van een krachtig bestuur

Toevoegen:

“De PvdA heeft een luisterend oor voor de problemen in onze maatschappij en zal dit vertalen naar sociaal democratische oplossingen zonder een vooringenomen standpunt”

Waar ben je naar op zoek?