Asscher kiest met investeringsagenda voor Groningen

18 augustus 2020

Groningen profiteert flink van de nieuwe investeringsagenda die PvdA-leider Lodewijk Asscher en Groninger Kamerlid Henk Nijboer vandaag presenteren. Hierin zit 5 miljard voor aanleg van de Lelylijn, meer geld voor de gemeente Groningen en veel nieuwe betaalbare huizen voor Stad.

Julian Bushoff

Groninger PvdA-fractievoorzitter Julian Bushoff is blij. Hij pleitte eerder al vurig tegen bezuinigen en voor investeren. ‘Er is nu actie nodig!’, zegt hij. ‘Daarvoor kiest de PvdA met deze investeringsagenda van 50 miljard voor de door corona verzwakte economie.’

PvdA kiest voor Groningen
Liefst 10 procent van de ambitieuze investeringsagenda gaat naar aanleg van de Lelylijn. ‘Hier zijn we heel blij mee’, zegt Bushoff. ‘Wij zijn niet alleen vóór de snelle treinverbinding, maar trekken er ook de portemonnee voor. Nu de andere politieke partijen nog. Het zou goed zijn als ook zij duidelijk voor Groningen durven te kiezen. De komende tijd worden de verkiezingsprogramma’s geschreven. We gaan het zien.’

Meer betaalbare woningen!

Het stimuleringspakket bestrijdt niet alleen de coronacrisis, maar ook de wooncrisis die stevig voelbaar is in Stad. ‘Je kunt niet de ene crisis oplossen en de andere negeren’, zegt Bushoff. ‘Alles hangt met elkaar samen. Daarom is het goed om mensen in de bouw aan het werk te houden, zoals de PvdA wil. Zij moeten die duizenden betaalbare woningen bouwen, voor al die gewone Groningers die nu geen huis kunnen vinden. Kijk eens op funda: tot 200.000 euro staan 150 woningen te koop. In een stad van 200.000 inwoners!’

De PvdA wil de verhuurdersheffing afschaffen, een bouwfonds voor nieuwe bouwprojecten oprichten en investeren in leefbare wijken met goede voorzieningen. ‘Dit sluit goed aan bij wat we in Groningen doen. In vijf van onze wijken zijn al plannen voor wijkvernieuwing.’

Hulp voor gemeenten

Henk Nijboer

Eerder waarschuwden Bushoff en Nijboer al dat bedrijven worden gered, maar dat gemeenten straks failliet gaan. De PvdA trekt daarom 1 miljard uit voor deze overheidslaag. Dit sluit naadloos aan bij Bushoff’s pleidooi bij het voorjaarsdebat tegen bezuinigen en voor investeren in belangrijke zaken.

Met deze voorstellen maakt de PvdA het verschil, denkt Bushoff. ‘Het kabinet doet te weinig. Duizenden mensen verliezen hun baan. Met deze investeringsagenda werkt de PvdA aan een betere economie, het oplossen van de woningnood en aan wat echt van waarde is.’

Waar ben je naar op zoek?