Begroting: grenzen boekhoudregels gemeente opzoeken

17 oktober 2019

Vandaag wordt de nieuwe gemeentelijke begroting gepresenteerd. De PvdA kan onmogelijk blij zijn met de cijfers, want het Rijk dwingt Groningen om miljoenen te bezuinigen. ‘Maar gezien de omstandigheden maken we er het beste van’, zegt PvdA-fractievoorzitter Julian Bushoff. ‘De bibliotheken en zwembaden blijven open, mensen die het het moeilijkst hebben ontzien we zoveel mogelijk en we zoeken de grenzen op van de boekhoudregels van het Rijk.’

Voor Bushoff is het beslist geen vanzelfsprekendheid dat Groningen de problemen die het Rijk veroorzaakt zomaar even oplost. ‘Dat is onmogelijk en gaan we dan ook niet volledig doen’, zegt hij resoluut. ‘We zoeken de grenzen op van de boekhoudregels van het Rijk en gaan er waar mogelijk overheen, zodat de tekorten minder groot lijken.’

Grote opgave
Maar ook dan blijft het nog steeds een enorme opgave. ‘Zwembaden en bibliotheken zouden mogelijk sluiten, zo werd eerder in de media gesuggereerd. Dat hebben we weten te voorkomen. Ook worden de mensen die het het moeilijkst hebben in de gemeentelijke begroting ontzien en blijft de basisbaan behouden. Daar hebben wij ons hard voor gemaakt en dat is gelukt.’

Toch gaan de bezuinigingen pijn doen. Investeringen uit het coalitieakkoord worden naar beneden bijgesteld. ‘Heel vervelend’, vindt Bushoff. ‘Anderzijds kunnen we niet alle investeringen schrappen. Noden in de samenleving vragen om investeren. We hebben een grote opgave om goed wonen voor iedereen in onze gemeente betaalbaar te houden. Wijken moeten nog worden aangepakt en schoolgebouwen vernieuwd. Er moeten meer banen komen en minder armoede. Daar blijven we mee doorgaan, maar het wordt ons nu wel steeds moeilijker gemaakt.’

Extra geld uit Den Haag!
Het contrast met het Rijk is groot. Rutte en de zijnen swingden vorige maand nog de polonaise over de jongste miljoenennota, terwijl deze voor heel Groningen uitpakt als een treurmars. Miljarden heeft het kabinet over. Terwijl de gemeenten miljoenen nodig hebben, houdt het kabinet de hand op de knip. ‘Dat is juist zo zuur’, zegt Bushoff. ‘Het geld is er gewoon. Zoveel zelfs, dat het Rijk er nauwelijks raad mee weet. Zij zwemmen in de miljarden, terwijl gemeenten kopje onder dreigen te gaan. Sterker nog als het Rijk niet snel met geld over de brug komt gaan we kopje onder’, aldus Bushoff.