6 december 2015

De gemeente moet banen in de thuiszorg beschermen

De gemeenteraadsfractie van de PvdA vraagt van het College om zoveel mogelijk banen van de huishoudelijke hulpen in de thuiszorg te behouden. Op de korte termijn moet een half jaar langer zorggarantie komen na de mogelijke fatale datum van 1 januari 2016. In de tussentijd wordt dan gewerkt naar een duurzame oplossing (zie vervolg van dit stuk). Dat is het resultaat van een bijeenkomst op vrijdag 4 december 2015 van de PvdA Groningen.

In een inloopbijeenkomst van de Pandgroep van de PvdA Groningen is stevig gediscussieerd over de toekomst van de huishoudelijke hulpen in de thuiszorg. De leden, niet leden, belangstellenden, fractie van de PvdA Groningen en Appingedam, het PvdA smaldeel uit het College van B&W, medewerkers van de thuiszorg, de FNV en leden van de landelijke PvdA werk/netwerk “Patiënt Centraal” gaven de fractie van de PvdA te kennen dat stevig ingegrepen moet worden door het College.

huishoudelijkehulp-1Dat er veel zorgen zijn over het behoud van de banen in de huishoudelijke hulp is duidelijk. Dat de ernst daarvan niet tot iedere belanghebbende is doorgedrongen is ook duidelijk. Gemeenten korten vaak nog meer, besteden te laag aan of schaffen deze zorg deels af. Zo kan het niet verder en er zijn nu afspraken gemaakt tussen de staatssecretaris van Rijn, de vakbonden en de gemeenten. Afspraken voor een betere bescherming en daarvoor wordt extra geld uitgetrokken, nieuwe functies mogelijk gemaakt en er worden verscherpte maatregelen ingevoerd ter bescherming van de werknemers. Dat is allemaal goed, maar op korte termijn moet al ingegrepen worden en op de wat langere termijn moet een duurzame oplossing komen. Het roer moet wat de PvdA Groningen betreft om.

Wat moet er gebeuren?

1. Nu deze toestand is ontstaan met TSN Thuiszorg mogen de zorgbehoevenden en medewerkers niet de klos zijn en moet de huidige regeling een half jaar worden verlengd. De mensen moeten niet bang zijn dat hun zorg op 1 januari 2016 op zal houden.
  2. Er moet een einde komen aan de race naar armoede waarbij gemeenten alleen naar de prijs kijken en het personeel wordt uitgebuit en niet kunnen krijgen waar ze recht op hebben.
  3. De zorg moet meer naar de buurt (bijvoorbeeld wijkzorg).
  4. De gemeente moet zich inzetten om medewerkers die hun baan hebben verloren helpen om bij een andere organisatie aan het werk te gaan. Instellingen moeten meewerken aan overname van personeel.

huishoudelijkehulp-2Met deze boodschap is de PvdA fractie van Groningen op pad gestuurd. De PvdA heeft een landelijke werk- en netwerkgroep “Patiënt Centraal” die de 2e kamer fractie adviseert. Deze groep is bezig met de inhoud van het nieuwe verkiezingsprogramma op dit onderdeel. De ideeën uit de inloopbijeenkomst zullen daar te sprake worden gebracht. Er zal ook afstemming vinden met gewestelijke groepen. Bijvoorbeeld de fractie uit Appingedam die aanwezig was op deze inloopbijeenkomst.

In de loop van de avond na de bijeenkomst bleek Staatssecretaris van Rijn, de vakbonden en gemeenten een overeenkomst te hebben gesloten, waarbij de markt wordt ingetoomd. Samen met FNV, CNV en gemeenten is afgesproken dat we voor mensen in de thuiszorg nieuwe banen maken, door slimme combinaties van huishoudelijke hulp, begeleiding en dagbesteding. Dat kan dan tegen betere arbeidsvoorwaarden. Geen race to the bottom.

Ook is afgesproken dat de zogenoemde alfahulpconstructies die onze partij al jaren een doorn in het oog zijn, worden tegengegaan. Want banen die met gemeenschapsgeld worden betaald moeten fatsoenlijke banen zijn.

Mooi om te zien dat afdeling en landelijke partij tegen de stroom in aan het zelfde touw trekken samen met de vakbond.

Pandgroep PvdA Groningen
Groningen, 6 december 2015