De gezinsverzorger komt terug naar Groningen!

28 januari 2021

Dit jaar zullen de eerste professionele gezinsverzorgers aan de slag gaan in de gemeente Groningen. Het is een voorstel van de PvdA, GroenLinks, 100% Groningen en SP om gezinnen met problemen directe laagdrempelige steun te bieden. Het doel is om ouders zorg uit handen te nemen en daarmee zwaardere zorg te voorkomen. Dit jaar zal de pilot van start gaan.

Kinderen opvoeden en het huishouden draaiende houden is voor élk gezin een uitdaging. Zeker voor ouders die zelf problemen hebben, dan is er soms zoveel stress dat het lastig is te zorgen voor een gewone structuur waar kinderen fijn kunnen opgroeien. Het kan gaan om trauma’s, ziekte, financiële problemen of andere factoren waardoor het rommelig en onveilig kan worden in een gezin. PvdA raadslid Els van der Weele zegt hierover: “Dit zijn de gezinnen waarvan we achteraf vaak zeggen; waren we er maar direct bij geweest dan hadden we een hoop kunnen voorkomen”. Dat hopen de partijen te bereiken door de gezinsverzorgers terug te halen naar Groningen als preventieve maatregel voor zwaardere zorg.

De moderne gezinsverzorger

Vroeger hadden we ook een gezinsverzorger. Die kwam bij gezinnen thuis om te helpen met het draaiend houden van het gewone leven. Bijvoorbeeld door het huis op orde te brengen, samen een warme maaltijd eten en te helpen bij de opvoeding van de kinderen. De politieke partijen slaan hun handen ineen om deze functie weer terug te brengen naar Groningen, maar dan in een nieuw jasje. Een moderne gezinsverzorger die praktische ondersteuning en hulp biedt voor gezinnen, iemand die naast de ouders staat. “Gezinnen hebben vaak weinig aan nóg meer zware jeugdzorg. En veel meer aan praktische hulp bij de normale opvoedproblemen en het organiseren van het dagelijks leven”, aldus raadslid Marjet Woldhuis (100% Groningen). Daarnaast kan de gezinsverzorger een belangrijke rol spelen in het vroeg signaleren van problemen zegt GroenLinks raadslid Femke Folkerts: “Op deze manier ben je er snel bij; de gezinsverzorger ondersteunt, stabiliseert en signaleert welke aanvullende ondersteuning er nodig is en houdt in de gaten dat dit allemaal op elkaar afgestemd wordt”.

Pilot

Dit jaar zal de pilot van start gaan met professionals. Dit wordt uitgevoerd samen met hulporganisatie WIJ. Eerder stelde het college voor om de pilot te draaien met vrijwilligers, maar dat zagen de meeste partijen niet zitten. SP raadslid Wil Koks benadrukt dat het gewone betaalde professionals moeten worden.