8 november 2015

De wereld fundamenteel veranderd?

Op donderdag 29 oktober fietste ik met twee andere raadsleden door het noorden van de stad, uitgenodigd in het kader van het zogenaamde gebiedsgericht werken van de gemeente. Een fietstocht met ambtenaren van allerlei afdelingen van de gemeente, die zich ook konden oriënteren op wat er zoal in de wijken gebeurd aan bijzondere activiteiten.

We bezochten Backbone050 in Vinkhuizen. Ooit was daar de Vinkenborgh gevestigd, een scholengemeenschap in en groot pand uit de jaren zeventig. het staat al enige tijd leeg en wordt nu gebruikt door allerlei soorten initiatieven. Grote man achter het plan is Sherlock Telgt, oud-raadslid voor de PvdA, trouwens. Wat gebeurt daar zo al? We liepen een repetitie binnen van Theater te Water, de Noorderlingen zijn er gevestigd (ook al een theaterclub, maar dan helemaal gericht op de opleiding van jongeren), er is een heus skatepark, er zijn diverse jonge mensen bezig met de creatieve industrie (maken van animaties en filmpjes) en er wonen zelfs mensen. Goed dat een pand dat eigendom van de gemeente is, zo goed gebruikt wordt. Het pand staat op de nominatie gesloopt te worden, maar doordat de woningmarkt nog niet op volle toeren is, zijn er nog geen concrete plannen.

Vervolgens fietsten we door naar Winkelcentrum Paddepoel, waar studenten bezig zijn met het project WIJS. In een leegstaand winkelpand maken zij plannen om samen met de buurt te kijken wat studenten in een buurt als Paddepoel kunnen betekenen. Een mooi initiatief, waarvan we benieuwd zijn wat er uit gaat komen. Overigens was er stevige kritiek te horen vanuit de wijkraad over hoe moeizaam en traag er gereageerd wordt vanuit de gemeente op plannen vanuit de bewoners. Dat kwam ook al aan de orde bij Backbone050: daar kostte het ongelooflijk veel doorzettingsvermogen om iets te realiseren wat net even anders is als een standaard woning of kantoor of school. Iets wat niet direct iemand persoonlijk aan te rekenen viel, maar wat blijkbaar in de ‘genen’ van de gemeente zit.

Vervolgens gingen we op weg naar het Wijkbedrijf Selwerd. Daar waren wij als fractie al eerder geweest waren. Toen schrokken wij een beetje van de moeizame start van dit project en dat als bedoeling heeft initiatieven uit de wijk zelf, van de individuele bewoners te stimuleren. We hoorden daar dat een energiebesparingproject dat aanvankelijk leek te sterven in schoonheid, nu toch weer opgepakt is en door Nijestee omarmd is. Gelukkig positief nieuws dus. Allemaal mooie initiatieven , mar ze verschillen niet wezenlijk van veel initiatieven die de afgelopen decennia zijn ondernomen.

Voordat er aan het fietsen gingen kregen we als aanwezigen eerst nog een verslag van de G1000. Het burgerinitiatief dat een jaar gelden plaatsvond. Toen waren inwoners ingeloot om mee te praten over de dingen die die bewoners bezig hielden. ik was daar zelf ook bij aanwezig en het was leuk om allerlei mensen eens te horen, waar en hoe ze woonden, wat voor werk ze deden, hoe ze over hun buurt dachten etc. Daar kwamen allerlei leuke kleinschalige ideeën uit voort, die veelal raakten ook een grotere betrokkenheid van inwoners. Van tuintjes en speelplekken, tot sociale initiatieven. Verbazingwekkend was toen dat een voorstel over het Basisinkomen plots op een in de lijstjes naar voren kwam; ik had daar niemand over gehoord, vreemd genoeg. Ik schreef er eerder een verslag over.

Ik moest bij de presentatie wel verschrikkelijk lachen toen ik iemand hoorde zeggen dat “de wereld fundamenteel veranderd” was. Sinds enige jaren. Ik weet niet of dat een politiek statement was naar aanleiding van de verkiezingsuitslag in 2014 waarin de PvdA flink verloor of dat iets anders de aanleiding was. Ik ben het er in ieder geval helemaal niet mee eens. Weliswaar verandert de wereld continu, en dan vooral de mensen die op die wereld leven en de dynamiek tussen die mensen, dat is helemaal waar. Maar ook dat is al heel lang zo, en ik zie dat niet als fundamenteel. Waarschijnlijk bedoelt men dat er ‘nu echt geluisterd’ wordt naar ‘de mensen’; ook dat gebeurd al heel erg lang, onder andere toen ik begin jaren tachtig als bewoner mocht meepraten en beslissen over de ontwikkelingen in mijn toenmalige woonwijk (de Oosterpoort). Het betrekken van burgers is van groot belang en lang niet altijd eenvoudig. ‘De mensen’ komen vaak pas in beweging als ze het ergens niet mee eens zijn, dat is jammer. En naast het belang van de mondeling sterke en betrokken individuele burgers is er ook een algemeen belang en een belang van mensen die minder mondig en betrokken zijn.

Daar komt de PvdA ook voor op! Nog steeds. Dat u dat maar even weet.

Diederik van der Meide
Gemeenteraadslid PvdA Groningen