2 april 2015

Een uitermate korte raadsvergadering

Woensdag 26 maart was er een korte raadsvergadering; de vergaderingen beginnen altijd om 16.30 uur, uitgezonderd de begrotingsvergaderingen die om 15.00 uur beginnen. Soms zitten we wel tot 23.00 uur in vergadering bijeen, nu waren we klaar voor 19.00 uur.
Wat is er zoal behandeld? Een kort overzicht.

Eerst is de raad geïnformeerd over het aardbevingsdossier. Door de burgemeester, door onze eigen wethouder Roeland van der Schaaf (vanwege de bouwactiviteiten) en Matthias Gijsbertsen (vanwege de kansen op het gebied van duurzaamheid). Essentie van de mededelingen was dat de deal die enige tijd geleden gesloten is met de Rijksoverheid (50 miljoen euro, beschikbaar voor te realiseren bouwprojecten) nog best lastig te realiseren is. Aan de hand van diverse casussen wordt nu met het ministerie van EZ gepoogd regels op te stellen voor de verrekening van de extra kosten. De nieuwe Rijksdienst die er zou komen wordt een Overheidsdienst; een wijziging in de naam, omdat niet alleen de Rijksoverheid participeert, maar ook de aardbevingsgemeenten zelf en de provincie. De kwartiermaker is bezig, de dienst zelf nog niet. Maar de verwachting is dat dat binnen enkele weken wel het geval zal zijn. Kortom: vertraging in de besluitvorming en lastige procedures.

De gemeente zelf is inmiddels bezig om èn in de openbare ruimte èn bij exemplarische gebouwen te kijken naar de risico’s. Met betrekking tot schadeherstel aan huizen is aangegeven dat er een zogenaamd gebiedsgerichte aanpak noodzakelijk is. Zoals met de stadsvernieuwing in de jaren zeventig en tachtig. Zodat het beschikbare geld daar terechtkomt waar het ook zinvol een
maatschappelijk verantwoord is. Ook ligt er nog een uitdaging om ervoor te zorgen dat het ermee gepaard gaan de werk niet terecht komt bij de ‘verkeerde’ mensen. Het zou tenslotte te gek zijn als het huis van een werkzoekende stukadoor in onze regio opgeknapt wordt door bouwvakkers van elders!

Door Student en Stad was een voorstel ingediend voor ‘ShelterCity’, een initiatief om mensenrechtenactivisten in Groningen een plek te geven om tot rust te komen, nieuwe energie op te doen en anderen te betrekken bij de problematiek van vervolgingen in het buitenland. En mooi idee, maar onze fractie vond dat de financiële dekking uit onderwijsmiddelen een beetje vergezocht was. Maar omdar er geen ander logische dekking was hebben wij ingestemd. Met de aantekening dat, omdat er blijkbaar geld over was binnen de onderwijsparagraaf, wij binnenkort met een voorstel zullen komen voor een project om de aansluiting van het MBO op de arbeidsmarkt. Ton Schroor zal dan, vanwege de ruimte in de onderwijsbegroting, moeilijker nee kunnen zeggen.

Een ander – terugkerend – onderwerp was het A-kwartier. Eerder had het college (‘onze’ Roeland) toestemming verkregen voor een besluit om een deel van het A-kwartier op slot te zetten voor bouwplannen. Dit vanwege de sluiting per 1 januari van de prostitutieramen in het gehele A-kwartier. Volgens de PvdA een goed middel om ervoor te zorgen dat in dit gebied geen ongewenste ontwikkelingen plaatsvinden. Dit gebied heeft de potentie om een aantrekkelijk woongebied te worden voor een gemêleerde doelgroep (lees: niet alleen maar studenten). D66 en Student en Stad vinden dat geen goed idee. Wij komen op voor een leefbare (binnen-)stad.

Een erg goed idee kwam uit onze eigen koker: het project Preventie Taalachterstanden. Gedurende vier jaar wordt een pilot gedaan, in samenwerking met RUG en Hanzehogeschool en het basisonderwijs om een Amerikaans concept om taalachterstanden bij jonge kinderen weg te werken. Wij hopen dat over vier jaar de pilot succesvol is en kinderen uit achterstandsmilieus profiteren van de nieuwe methode.

Een korte vergadering dus; weinig politiek gekrakeel, maar desondanks wel enkele zichtbare verschillen tussen de partijen. Geïnteresseerden kunnen altijd op de website van de gemeente de video-opnamen bekijken van alles wat gezegd is.

Diederik van der Meide
PvdA fractie Groningen