4 juni 2014

FMS Politiek Café – “De Arabische Lente: drie jaar later” – 26 juni 2014

Foundation Max van der Stoel organiseert donderdag 26 juni een Politiek Café in Groningen in samenwerking met PvdA & JS Groningen en studievereniging Clio. U bent hiervoor van harte uitgenodigd!

Drie jaar geleden brak de Arabische Lente aan en werd de hele wereld wakker geschud door wat er in landen als Tunesië, Libië, Syrië en Egypte gebeurde. De revoluties hebben ieder hun sporen nagelaten in deze landen: Tunesië is hard op weg een functionerende democratie te worden met een pas getekende grondwet, in Syrië woedt een vreselijke burgeroorlog, in Libië hebben milities nog genoeg macht om het parlement te dwarsbomen en Egypte heeft al vele democratische hoogte- en dieptepunten beleefd.

Welke paden hebben Egypte, Syrië, Libië en Tunesië bewandeld in de afgelopen drie jaar? Wat voor successen zijn er geboekt? Welke tegenslagen zijn er geweest? Heeft de Arabische Lente daadwerkelijk iets veranderd? Waarom lukt het Tunesië wel om democratisch een grondwet te lanceren terwijl de zojuist gehouden verkiezingen in Egypte lijken te leiden tot een militair regime? Kom erachter op 26 juni!

In Groningen gaan experts met elkaar en het publiek in debat over deze vragen, onder leiding van Arjen Berkvens, directeur FMS.

Sprekers zijn:

• Jan Eikelboom, oorlogsverslaggever Midden Oosten en schrijver van het boek ‘Arabische Lente, Een ooggetuigenverslag’ (ovb)
  • Kirsten Meijer, Internationaal Secretaris PvdA
  • Sami Faltas, universitair docent RUG Midden Oosten en docent van het jaar 2012
  • Sylva van Rosse, programma manager Egypte NIMD
  • Maurits Foorthuis, student internationale betrekkingen en peer educator in Tunesië, draagt een column voor.

Daarnaast zal Max van den Berg, FMS voorzitter en Commissaris van de Koning Groningen, een speciale bijdrage leveren.

Muzikale intermezzo’s door Mousmé Brocaar en Joost van der Beek.

Datum: donderdag 26 juni
Tijd: 19:30 – 22:00 uur met aansluitend een borrel