15 april 2015

Gemeentelijke Fietsstrategie: Het kan nog beter!

De PvdA is blij met de eerste contouren van de nieuwe Fietsstrategie. Wel vraagt de PvdA extra aandacht voor:

• een betere doorstroming voor de fietser
  • een veiliger inrichting van straten en kruisingen
  • de route Binnenstad-Werkmanbrug-Rivierenbuurt-toekomstige Papiermolenbrug.

We kunnen trots zijn op Groningen Fietsstad. De PvdA fractie is tevreden over de wijze waarop we in 2015 de beleidsnota fietsverkeer uit 2000 gaan vervangen. Tegelijkertijd zien we een groot risico, het risico van zelfgenoegzaamheid. We denken in Groningen dat we de fietsstad bij uitstek zijn, maar er zijn wellicht steden die het nog beter doen. Kopenhagen is misschien wel zo’n stad waar nog veel grotere fietsstromen door de stad worden geleid, met groene verkeerslicht golven en minder obstakels of over meer eigen vrij-liggende fietspaden. Laten we openstaan voor slimme ideeën van elders.

De PvdA fractie zou graag zien dat er vooral met betrekking tot de doorstroming en de verkeersveiligheid kritischer wordt gekeken of we het altijd wel zo goed doen in Groningen. Op sommige plekken zoals de Herebrug, Petrus Campersingel-Damsterdiep-Europaweg staan veel fietsers te vaak en te lang te wachten in de uitlaatgassen. De PvdA fractie vraagt zich af of de afstelling van de verkeerslichten op sommige kruisingen niet wat slimmer kan. Kijkend naar de doorstroming valt ons namelijk op dat er sommige kruisingen zijn waar het tegelijkertijd groen voor fietsers heel goed werkt. Maar er zijn ook kruisingen waar tegelijkertijd groen en voorrang voor de bus niet altijd goed meer werkt. Door het combineren van sommige stromen zou een kruispunt wellicht meer verkeer kunnen verwerken. Daar zou je naar moeten willen kijken! De PvdA heeft de wethouder gevraagd of hij andere vormen van de afstelling van verkeerslichten zou willen bekijken.

Ook met betrekking tot de verkeersveiligheid vrezen wij dat we in Groningen te stellig denken dat we het erg goed doen, maar intussen zien we recentelijk aangelegde kruisingen waar we bezorgd over zijn. Op de nog maar twee jaar geleden opgeleverde fietstunnel bij station Europapark zitten twee fietsonvriendelijke aansluitingen. Op de aansluitingen bij de Helperzoom en de verlengde Lodewijkstraat heeft de auto voorrang op de fietsers. Met name de aansluiting op de Verlengde Lodewijkstraat is zeer verkeeronveilig. De auto is er heer en meester en de fietser is kwetsbaar op een 30 km gebied dat door niemand zo wordt ervaren. Dit is volgens de PvdA op deze manier geen optimale fietsroute, maar kennelijk wel het beste dat we in Groningen momenteel kunnen aanleggen. Dit maakt ons bezorgd over de nog aan te leggen nieuwe kruising Helperzoom met de Helper Brink tunnel.

Tenslotte vragen we nogmaals het Hoofdstation als schakel in het hoofdfietsnetwerk serieus te nemen. Gelukkig wordt het knelpunt Binnenstad- Werkmanbrug- Station door het college wel erkend, maar doordat de wethouder deze schakel niet wil zien als deel van het hoofdfietsnetwerk wordt wat de PvdA betreft het hoofd in het zand gestoken. Of we het willen of niet, de brug bij het Groninger Museum is in onze stad een essentiële fietsverbinding die prettiger kan!

De PvdA zal zich blijven inzetten voor een goede fietsverbinding van de Binnenstad, Werkmanbrug, het station, naar de Rivierenbuurt en een prettige papiermolenbrug waar je met de fiets overheen kunt.

Sebastiaan Ruddijs
PvdA Gemeenteraadsfractie – Woordvoerder verkeer