10 oktober 2018

Gesjoemel met hoge energie-indexen aanpakken!

Maarten van der Laan

Door gesjoemel met energie-indexen betalen Groninger studenten veel te veel huur, zo bericht Sikkom. De PvdA wil dat de gemeente actie onderneemt. ‘Dit lijkt op uitbuiting. Wij willen weten wat het stadsbestuur hieraan kan doen’, zegt PvdA-raadslid Maarten van der Laan, die schriftelijke vragen stelt.

Een verhuurder rekent bij ten minste één Groninger huurder te veel huur, zo onderzocht Sikkom. De jongerenwebsite vermoedt dat ook andere kamerhuurders in Stad te veel betalen. De betreffende verhuurder heeft meer kamers in Groningen.

Eén Groninger huurder weet zeker dat hij maandelijks 200 euro te veel betaalde, aldus Sikkom. Dit komt volgens hem door gerommel met de energie-index, die medebepalend is voor de hoogte van de huur. Een laag cijfer staat voor een energiezuinig huis en een lagere huur; een hoog cijfer voor het tegenovergestelde. Uit onderzoek van Sikkom en de verhuurder blijkt dat het cijfer waarmee de verhuurder rekende te hoog is, evenals de huur.

Wat kan stadsbestuur?
De PvdA vindt dat iedereen in Stad goed moet kunnen wonen. ‘Voor mensen met een krappe beurs, waaronder veel studenten, moeten er voldoende betaalbare woningen zijn’, zegt Van der Laan. ‘Daar werken we in de gemeente hard aan. Onder meer door nieuwbouw van studentenhuizen. Ondertussen pakken we malafide verhuurders steeds harder aan. Onze wethouder Roeland van der Schaaf presenteerde in juli een nieuwe en harde aanpak, waarbij woningen van verhuurders die er een potje van maken gesloten kunnen worden.’

Het raadslid wil nu weten wat het stadsbestuur met de nieuwe aanpak kan doen tegen de verhuurder. ‘Maar we willen meer. We willen in de volle breedte weten welke instrumenten de gemeente kan inzetten om dit soort vastgoedbaronnen aan te pakken. Zodat we dit soort praktijken zo snel mogelijk uit onze Stad kunnen bannen.’

Vragen energie index

Waar ben je naar op zoek?