2 juli 2015

Groei in Groningen, groei voor iedereen

Bijdrage van de PvdA aan het voorjaarsdebat in de gemeenteraad van Groningen.

Voorzitter, als ik in andere delen van het land kom, krijg ik vaak de vraag: hoe gaat het nu in Groningen? Ik twijfel dan altijd wat ik moet antwoorden. Is het verhaal dat het goed gaat met Groningen, dat veel mensen hier al jaren met plezier wonen, dat de woningverkoop eindelijk weer in de lift zit? Of is het verhaal dat er ondanks de groei nog steeds 16.000 mensen werkzoekend zijn (geregistreerd bij UWV), dat de banen die er bij komen vooral naar hoogopgeleiden gaan en MBO’ers steeds moeilijker aan de bak komen?

Is het verhaal dat de stad groeit, dat we geweldig veel te bieden op het gebied van cultuur en dat we veel nieuwe startende bedrijven hebben in binnenstad? Of is het verhaal dat er kinderen opgroeien die geen ontbijt krijgen omdat de maand net even te lang duurt voordat het inkomen weer binnen is?

Twee verhalen, één stad.

Voorzitter, het Sociaal Cultureel Planbureau bracht laatst een rapport uit met de titel ‘Gescheiden werelden’. Vooral in steden gaan hoogopgeleiden en laagopgeleiden nauwelijks met elkaar om. Mensen met een hoge opleiding kiezen een partner met een hoge opleiding, krijgen kinderen met een zeer grote kans op een hoge opleiding, en begeven zich in kringen van mensen met een hoge opleiding. En mensen met een lage opleiding kiezen een partner met een lager opleiding, begeven zich in lager opgeleide kringen en hebben een kleinere kans op een goede opleiding.

Er dreigt in Groningen een hardnekkige scheiding tussen een kansarme onderlaag en een bovenlaag die wel alle mogelijkheden heeft. En die kloof gaat over meer dan inkomen en vermogen. Het gaat om arbeidsmarktpositie, gezondheid en maatschappelijke status.

Voorzitter, de PvdA heeft zijn handtekening onder dit coalitieakkoord gezet, omdat juist de verbinding tussen die beide gezichten van de stad topprioriteit is voor het college. Wij willen graag nu, een jaar na het sluiten van het coalitieakkoord, dat we maatregelen nemen om die twee gezichten te verbinden. Zodat we ervoor zorgen dat de groei van Groningen, groei voor iedereen wordt. Mijn fractie heeft daarvoor wel een aantal concrete ideeën en geeft die graag mee.

De eerste ideeën gaan over werkgelegenheid. Jongeren met een MBO 1 en 2 diploma willen ook graag na hun opleiding aan de slag. En dat kan! In de regio Oost-Groningen zijn inmiddels 25 werkzoekenden aan de slag geholpen in Duitsland. Ze leren een vak op de werkvloer, krijgen een diploma en kunnen ook daarna over de grens aan de slag blijven. De afstand vanaf Groningen tot de Duitse grens is ook een half uur. College, wij zouden graag meer mensen uit onze gemeente deze kansen bieden. Wij dienen daarom een motie in.

Voorzitter, het bevreemdt onze fractie al jaren dat het Akkoord van Groningen alleen een akkoord is tussen gemeente, Rijksuniversiteit en Hanzehogeschool en dat de MBO-instellingen af en toe eens mogen aanschuiven. Dat terwijl ruim 40% van alle mensen een MBO-opleiding heeft. Wij vinden dat er ook daarom dat het Akkoord van Groningen zou moeten worden verbreed, zodat MBO’s er ook deel van uitmaken en ook gericht op werkgelegenheid voor MBO’ers. Ook hiervoor een motie.

Als PvdA vinden we het van belang dat de gemeente duidelijke afspraken maakt bij bouwprojecten zodat jongeren met een MBO-diploma uit de regio een contract krijgen via social return. Dat geldt ook voor herstelwerkzaamheden voor de aardbevingen. Wij willen dat de gemeente uitbuiting binnen de gemeentegrenzen actief bestrijdt. We doen geen zaken meer met bedrijven die de cao’s aan hun laars lappen. Ook de gemeente zelf moet een goede werkgever zijn. Daarom vinden wij dat binnen de gemeentelijke organisatie alle opleidingsniveaus gelijkwaardig dienen te worden behandeld. Bezuinigingen mogen niet eenzijdig op het bordje van medewerkers van Stadsbeheer, het loket of schoonmakers terecht komen. Als PvdA komen wij bij de commissie P&O in september met voorstellen voor goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap.

Voorzitter, van de 16.000 geregistreerde werkzoekenden, zitten 6000 mensen al jarenlang in de bijstand. Veel mensen willen graag weer actief worden, het liefst in een echte baan, maar anders in een participatiebaan of vrijwilligerswerk. Vorig jaar dienden wij met de VVD de motie ‘Weten waar de kwaliteiten liggen’ in, zodat we de talenten van mensen in kaart gaan brengen. Niet alleen in kaart brengen, we moeten mensen ook wat te bieden hebben. De PvdA wil hier ook vervolg aan geven en de komende jaren meer participatieplaatsen, meer werkervaringsplaatsen en meer scholingstrajecten aanbieden.

Onderwijs is enorm belangrijk. Wij roepen het college op de komende jaren volop in te blijven zetten op de aanpak van laaggeletterdheid en het voorkomen van taalachterstanden. We hebben hier met lokale partners een succesvolle aanpak ontwikkeld. Ga daarmee vooral door. En voorzitter, wij zijn blij dat ieder kind dat in armoede opgroeit volgend jaar ook mee kan doen op school met een computer. Zelden is een motie van deze raad zo snel uitgevoerd. Een groot compliment waard.

De plannen voor de uitvoering van de zorg in onze gemeente zien er komend jaar goed uit. De fractie is tevreden dat het college heeft toegezegd in de commissie Financiën en Veiligheid dat extra Rijksbezuinigingen geen gevolgen hebben voor de kwaliteit en de toegankelijkheid van zorg in onze gemeente. Uitdaging binnen de zorg blijft wel om geen nieuwe bureaucratie te laten ontstaan, bijvoorbeeld in de wijkteams.

Waar de PvdA meer aandacht voor vraagt is de aanpak van babysterfte. Weet u dat babysterfte in Groningen meer voorkomt dan in de rest van Nederland? Naar aanleiding van ons initiatiefvoorstel ‘gezond zwanger, gezond geboren’ is het voorkomen van babysterfte aandachtspunt, alleen vielen in de praktijk de resultaten tegen. Dat is jammer, maar geen reden om dan maar niets meer te doen, voorzitter. Mijn fractie vraagt daarom opnieuw om een gerichte aanpak.

Onze wijken vormen de komende jaren een spilfunctie in de stad, zowel op het gebied van zorg, welzijn en activering als op het gebied van bewonersparticipatie. Mijn fractie wil hier benadrukken dat wij enorm blij zijn dat het college € 500.000 heeft ingezet voor het behoud van buurtconciërges in de wijk en voor beheerders van accommodaties. Zij zijn de oren en ogen in de wijk en vormen een spilfunctie. Wij roepen het college op om hier komend jaar mee door te gaan.

Voorzitter, de publieke zaak is van ons allemaal. Laten we dan ook kijken hoe de gemeente meer dienstbaar kan zijn aan de gemeenschap. Laten we experimenteren met meer directe zeggenschap over de eigen leefomgeving. Bewoners weten vaak heel goed wat nodig is in de buurt. Laten we volgend jaar ook echte stappen te zetten met het wijkgerichte werken. Anders zullen bewoners het idee hebben dat het bij woorden blijft.

In de voorjaarsbrief schrijft het college over de rol van de overheid. Een andere overheid betekent voor de PvdA niet persé een kleinere of grotere overheid. Daarnaast is het gewoon niet juist om de overheid tegenover burgers te plaatsen. Of om een overheid tegenover het bedrijfsleven te plaatsen, met als motto dat het allemaal veel beter kan. Want wij zijn die overheid. Wij allemaal. Wij alle ruim 200.000 inwoners in deze stad.

Voorzitter, de PvdA heeft vandaag proberen te wijzen op het belang van goed werk, gelijke kansen en verbinding in de samenleving. In een stad met twee verhalen. Wij roepen het college op de komende jaren ambitieus aan te slag te gaan om deze verhalen aan elkaar te verbinden. Hopelijk vertellen we dan in 2018 één verhaal. Dat de groei in Groningen, groei voor iedereen was.

Carine Bloemhoff
Fractievoorzitter PvdA Gemeenteraadsfractie