Groningen investeert meer in buurtwerk en de aanpak van huisjesmelkers

8 juli 2021

Groningen krijgt een pandbrigade om de wanpraktijken op de Groningse verhuurmarkt nog beter te kunnen aanpakken. Ook het welzijnswerk en de leefbaarheid in buurten en wijken krijgt een impuls. Hiermee schaart de Groningse gemeenteraad zich woensdag in meerderheid achter de plannen van PvdA-voorman Julian Bushoff.

Impuls voor leefbaarheid en welzijn
Woensdag debatteerde de Groningse gemeenteraad over de prioriteiten voor een nieuwe begroting en de toekomst van Groningen. Een terugkerend thema was de tweedeling in de gemeente. Met een vurig betoog wist PvdA-fractieleider Bushoff een meerderheid van de raad te overtuigen van het nut en de noodzaak om te investeren in buurtwerkers, welzijnswerk en de leefbaarheid van Groningse wijken en dorpen. “Met deze voorstellen steunen we niet alleen buurtwerkers, maar ook de Speeltuincentrale, die educatieve en sportieve zomeractiviteiten organiseert in wijken waar kinderen vaak niet op vakantie kunnen”, licht Bushoff toe.

Extra handhaving met pandbrigade
Ook wil de jonge PvdA-voorman de Groningse wijken en buurten heroveren op de huisjesmelkers en beleggers. Bushoff: “Met een pandbrigade kunnen we bijvoorbeeld beter handhaven op de verhuurdersvergunning, woonoverlast en het opkoopverbod. Daarmee hebben we als gemeente meer capaciteit om mensen te beschermen tegen wanpraktijken van huizenbeleggers en huisjesmelkers.” De PvdA en SP wisten een meerderheid van de Groningse raad achter hun voorstel voor een pandbrigade te krijgen, die vanaf 2022 van start zal gaan.

Groningen rekent zich armer dan nodig
Om alle plannen te betalen is geld nodig, maar al een decennia worstelt Groningen elk jaar weer om tot een sluitende begroting te komen. Tegelijkertijd blijkt er ieder jaar weer geld over te blijven wat niet is uitgegeven. “Groningen rekent zich armer dan nodig’’, concludeert Bushoff. Samen met GroenLinks collega Jasper Been deed hij een vergaand voorstel om realistischer en minder zuinig te begroten. Bushoff: “Als dit voorstel slaagt geven we onszelf meer financiële ruimte om te investeren in bijvoorbeeld bestaanszekerheid en kansengelijkheid, de zaken die we met z’n alles zo belangrijk vinden en meer geld voor nodig hebben.’’