5 september 2014

Het station voor de toekomst

In de Statencommissie van 3 september 2014 hebben we een flinke stap gezet om het trein- en busverkeer rond het Hoofstation en Europapark te verbeteren.
De bussen kunnen straks veel vlotter van noordoost naar zuidwest. De treinen ruiden dan ook door van Eemshaven naar Leer en van Delfzijl naar Veendam en hopelijk naar Stadskanaal.

Het definitieve voorstel komt over een paar maanden en in Februari kan de kogel door de kerk.

De PvdA is er in Stad en provincie enthousiast over. In de staten hebben we er op aangedrongen bij de voorstellen gelijk rekening te houden met verdere elektrificatie. De toekomstige treinen in het noorden moeten wat PvdA betreft immer s ook elektrische treinen worden, of dat nu met volledige bovenleiding moet of gedeeltelijk is van minder belang. (op ons verzoek wordt de zogenoemde partiële elektrificatie onderzocht). Voor ons telt dat we het vervoer verbeteren verduurzamen en het vooral ook betaalbaar houden.

Daarom hebben we er ook op aangedrongen te onderzoeken of er zonnepanelen op de perrondaken kunnen komen en gepleit voor een dak van zonnepanelen boven de nieuwe perrons. Er zijn vast slimme ontwerpers die er een prachtig plaatje van kunnen maken, met bijvoorbeeld een golvend dak van om en om op west en oost gerichte panelen, of iets mooiers en beters.

Er moet haast wel meer dan een hectare aan panelen mogelijk zijn, dan kunnen op zonnige dagen de treinen voor een flink deel op zonnestroom vertrekken en we helpen met het scheppen van nieuwe banen in de nieuwe economie.

We hebben wel een zorgpunt uitgesproken, De kosten voor de bustunnel mogen wat de PvdA betreft niet worden afgewenteld op de exploitatie van het openbaar vervoer. Bussen betalen al wegenbelasting en dieselaccijns net als de andere gebruikers van onze wegen.

De plannen voor een bustunnel zijn inmiddels ook zo ver dat ze heel goed passen in ons plan van vorig jaar om de doorstroming, de veiligheid en de kosten van het busvervoer te verbeteren. En één van de trossen van Groningen – het stationsgebouw – krijgt zijn functie terug. Dan nog een mooie fietstunnel er bij, dat stemt tot voldoening van het jarenlang meedenken. De bouwsector kan in Groningen weer jaren vooruit, zeker als we ook met de stroomversnelling vooraan gaan.