8 april 2015

Hoe kunnen wij Afrika verder helpen?

Wij kennen de gevaarlijke ziekte Ebola. Wat niet bekend is zijn de schadelijke effecten van tabaks- en biomassarook op de bevolking van verschillende Afrikaanse landen.

Uit de resultaten van FRESH AIR Uganda onderzoek, uitgevoerd door o.a. onderzoekers van de afdeling Huisartsgeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) blijkt dat 39% van de mensen met de ernstige longziekte (COPD) in de leeftijdscategorie 30-39 jaar zitten. Het komt vaak voor dat hele gezinnen levenslang bloot worden gesteld aan rook, veroorzaakt door verbranden van hout voor het koken, lampolie en het roken van tabak.

Het gebruik van biomassa brandstof zoals hout, mest, oogstrestanten en houtskool voor koken en warmte, wordt gezien als een belangrijke oorzaak voor het ontwikkelen van COPD. Vele mensen, zowel de gemeenschap als politici en gezondheidswerkers in de meeste landen van Afrika, zijn zich echter niet bewust van het schadelijk effect van dit gebruik. Willen wij Afrika verder helpen dan moeten wij aandacht vragen voor deze risico’s voor de gezondheid in Afrika. De presentatie van dit onderwerp wordt verzorgd door Frederik van Gemert. Haije Wind zal de middag inleiden door aan te geven waar de Werkgroep Internationaal voor staat.

Nederland, -'12;Haije Wind
Haije is voorzitter van de Werkgroep Internationaal van de PvdA. De werkgroep internationaal wil zich inzetten om het debat over internationale politieke vraagstukken in Groningen levend te houden.

FrederikvanGemertFrederik van Gemert
Frederik is bijna 27 jaar huisarts in Harlingen en werkzaam op het UMCG, heeft een internationaal project geleid (FRESH AIR Uganda) op het platteland in Uganda. Door intensieve samenwerking met lokale gezondheidswerkers heeft hij een schat aan gegevens kunnen verzamelen bij een grote groep mannen en vrouwen. De onderzoeksresultaten, gepubliceerd in de Lancet Global Health januari 2015, laten zien dat meer (preventieve) aandacht voor obstructieve longziekten in Afrikaanse landen noodzakelijk is.

Wanneer: Vrijdag 17 April 2015
Plaats:     Haddingestraat 10 in Groningen
Inloop:     16.00 uur
Start:       16.30 uur

Voor meer informatie en/of toelichting kunt U bellen met:
Sjak Rijploeg – 06 453 443 17
Wim Wijnolts – 06 112 972 99
Martin Winter – 06 851 132 26

Klik hier om aankondigingen van themamiddagen per email te ontvangen.