19 december 2017

Hulp aan Stadjer in nood in wijk houden!

Carine Bloemhoff

Kunnen Stadjers met een verslaving of in psychische nood straks nog terecht bij de Wij-teams? PvdA, GroenLinks en SP maken zich zorgen, want veel detacheringscontracten van GGZ- en verslavingszorghulpverleners lopen per 1 januari af. ‘De hulp vanuit de wijken moet op peil blijven’, zegt fractievoorzitter Carine Bloemhoff.

Detacheringscontracten van medewerkers van Lentis (GGZ) en VNN (verslavingszorg) worden met de jaarwisseling beëindigd. Een aantal van hen treedt in dienst van de stichting WIJ. Medewerkers die minder dan 20 uur bij de WIJ-teams werkten blijven echter in dienst van hun moederorganisaties. Dit betekent dat hun expertise in de WIJ-teams verdwijnt.

Dé plek voor hulpvragen
Een zorgelijke ontwikkeling, vinden PvdA, GroenLinks en SP, die woensdag aan de bel trekken tijdens de rondvraag in de gemeenteraad. ‘Het WIJ-team is dé plek waar iedereen in de wijk terecht moet kunnen met vragen over hulp en ondersteuning’, zegt Bloemhoff. ‘Zo hebben we dit met elkaar afgesproken. Afgelopen week hoorden wij dat een aantal WIJ-teams niet weten hoe de signalering van psychische problematiek en laagdrempelige bemoeizorg per 1 januari is geregeld. Dat kan niet de bedoeling zijn.’

Doel? Adequaat ondersteunen!
De beste hulp is hulp dichtbij, op tijd, adequaat en van professionals, vindt Bloemhoff. ‘‘Soms moet je ineens schakelen, bijvoorbeeld als een opname noodzakelijk is. Zo wordt overlast voor de buurt, escalatie of een huisuitzetting voorkomen. Hoe wordt dit vanaf volgend jaar gewaarborgd? Daar moet het college op korte termijn duidelijkheid over geven. Niemand mag de dupe worden van organisatorische perikelen. De organisaties zijn middel, geen doel. Het doel is mensen met psychische problemen en verslavingsproblematiek goed ondersteunen.’

Waar ben je naar op zoek?