12 april 2017

In memoriam Melvin Buitenman

Melvin Richaard Buitenman

Paramaribo, 20 maart 1954 – Groningen, 9 april 2017

Melvin Buitenman is op zondag 9 april 2017 in Groningen overleden. Melvin is heel lang lid van de PvdA geweest. De afgelopen maanden heeft hij alles wat hij kon doen gedaan om de PvdA meer zetels te bezorgen. Bijvoorbeeld de inzet om de niet-westerse kiezers uit Groningen en omstreken te mobiliseren om te gaan stemmen op de PvdA. Hij deed volop mee met de PvdA campagneactiviteiten voor de Tweede Kamerverkiezingen. Met net zoveel elan en ijver als hij bij de vorige campagnes deed. Hij wilde dat zijn PvdA de verkiezingen won. In Jazzcafé New Orleans, waar hij iedere week kwam, organiseerde hij een Talkshow (verkiezingsactiviteit) met William Moorlag om zo het publiek te interesseren voor de PvdA.

Melvin was een gedreven persoon die zijn mening niet onder stoelen of banken stak. Bij haast iedere PvdA activiteit nam hij woord en wees op de idealen waarvoor de PvdA staat en die wij niet moeten vergeten. Een man met een visie op het samenleven met elkaar en die bij al zijn kritische geluiden zocht naar de verbindingen voor een inclusieve samenleving.

Melvin Buitenman was een zeer aimabele man. Hij had een kritische kijk op veel zaken, maar kwam altijd sympathiek, vriendelijk en welwillend over. Melvin bezat veel humor en was altijd in voor een mop. Door zijn kritische kijk op zaken en zijn analytisch vermogen was het altijd prettig om met hem samen te werken.

Hij liet je niet in de steek, maar nam vaak het voortouw in zaken en probeerde je altijd mee te nemen. Zaken die hij aanpakte hadden altijd een grote slagingskans. Zijn sociale kant viel meteen op. In de niet-westerse en westerse gemeenschappen waar hij regelmatig vertoefde werd hij op handen gedragen vanwege zijn sterke betrokkenheid bij zowel lief als leed uit deze gemeenschappen. Hij is in de Surinaamse gemeenschap een bindende kracht geweest.

Melvin zocht naar verheffing van alle culturele groepen. Hij was wars van vooroordelen en discriminatie en zorgde voor gezonde brugfuncties naar de autochtone gemeenschap. Zijn heengaan is een groot verlies voor zijn gezin, familie, vrienden en de gemeenschappen waarin hij zich bewoog. De PvdA is hem dankbaar voor alles wat hij voor de Partij heeft gedaan. Wij wensen zijn vrouw en kinderen veel sterkte de komende tijd.

Pascal Roemers
Voorzitter afdeling Groningen PvdA