21 april 2015

Meer banen door een sterke regionale economie

Er zijn nog steeds te weinig banen in onze stad en onze stedelijke regio. Vaak blijkt echter dat gemeenten in stedelijke regio’s die intensief samenwerken er beter voor staan dan steden en randgemeenten die niet samenwerken.

De PvdA fractie bracht dit naar voren in de raadscommissie Ruimte en Wonen.

Er zijn stedelijke regio’s met samenwerkende gemeenten die eensgezind versterken waar ze goed in zijn. Dit zijn ook regio’s die samen achterstanden aanpakken. Die regio’s kiezen vaak een thema waarin zij goed zijn. Zij krijgen daarmee een duidelijker profiel en imago. Deze stedelijke regio’s kunnen veranderen van achterstand regio’s in voorloper regio’s. Met dit idee in het achterhoofd heeft de PvdA het voorstel om te komen tot een “Agenda voor Stad en regio” van harte ondersteund. In de raadscommissie vergadering van 1 april 2015 hebben wij het college de volgende ideeën meegegeven bij het ontwikkelen van een Agenda voor stad en regio:

• Werk aan een eigen profiel voor onze stadsregio. Een aantrekkelijk eigen profiel trekt nieuwe inwoners, bedrijven, toeristen, studenten. In die dynamische stadsregio ontstaat meer werk voor iedereen, dus niet alleen voor hoger opgeleiden.
  • Leer van regio’s die zichzelf op de kaart hebben gezet (Brainport Eindhoven).
    Bundel de bestaande krachten in onze regio. Vooral samenwerken binnen het regiovisie gebied Groningen-Assen biedt kansen.
  • Wees niet te gemakzuchtig. Wij denken dat we een kennisstad zijn, maar intussen zijn we een middenmoter qua innovatiepotentieel. Onderzoek waarom we een middenmoter zijn en hoe onderscheidend kunnen we zijn met, kennis, energie, Bio based economy, duurzaaamheid, healthy ageing etc.? Kortom: Hoe kunnen we succesvoller worden?

Wat teleurgesteld was de PvdA fractie over de reacties van vooral onze linkse collega partijen SP fractie en Groen Links. Zij betwijfelden bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van de Agenda voor Stad en regio. De agenda zou niet verrassend zijn of zelfs niet meer zijn dan de huidige stapel nota’s met een nietje er doorheen. De PvdA fractie en wethouder Roeland van der Schaaf zien vooral een kans om de stad met de regio de komende 10-20 jaar nog sterker en aantrekkelijker te maken.

En zo blijven we knokken voor meer werk!

Sebastiaan Ruddijs
PvdA Gemeenteraadsfractie

Waar ben je naar op zoek?