Minder spannende aspecten van het raadslidmaatschap
Er gebeurt van alles in de Raad. Heftige discussies over TSN, over de herinrichting van de binnenstad; allerlei verkeersperikelen komen aan de orde. Maar soms behandelen we ook minder in het oog springende zaken, zoals bijvoorbeeld de herijking van de ICT-visie om maar eens iets te noemen.
Het mag duidelijk zijn dat onze gemeente ook druk bezig allerlei processen te digitaliseren en dat de communicatie steeds meer online geschiedt. Allemaal prima, hoewel wij altijd aandacht vragen voor mensen die, om welke reden dan ook, minder makkelijk toegang hebben tot de nieuwe media. Gelukkig is dat ook nog steeds zo: brieven worden nog altijd verstuurd en de telefoon wordt nog steeds beantwoord. Zoals ook weer bleek tijdens het TSB-debat.
Als raadslid ben je er wat meer gericht op dan een gewone inwoner van de stad of wat de gemeente doet ook zinvol is en werkt. Ik moet bekennen dat ik meer oplet sinds ik zo’n raadslid ben. Ik heb de afgelopen tijd een paar keer melding gemaakt van kapotte lantaarnpalen en fietswrakken. Dat gaat via een zogenaamde App. Die heet MeldStad. Een beetje een vreemd naam, maar alla, dat mag anno 2016. Bij de melding krijg je direct antwoord: de mail is ontvangen en hij komt in ‘het systeem’. Geweldig denk je in eerste instantie, tot je beseft dat dat natuurlijk automatisch gegenereerd wordt. Ik houd zo’n melding dan in de gaten natuurlijk, wat er verder gebeurt.
Op een kaartje kun je zien of je melding is binnengekomen en je ziet ook alle andere meldingen van inwoners. Interessant om eens naar te kijken. Een prima systeem om de medeverantwoordelijkheid voor onze openbare ruimte ook neer te leggen bij de inwoners. In mijn geval duurde het veel langer dan beloofd voordat de fietswrakken waren weggehaald, bovendien kwam mijn eerste melding niet eens aan. Als je nu op de kaart kijkt zie je behoorlijk veel meldingen uit 2015: dat zou eigenlijk ook niet moeten mogen, zou ik zeggen.
Maar wat mij het meest stoorde is dat ik nadat het ‘probleempje’ was verholpen ik niet een bericht kreeg dat de oplossing was gerealiseerd. Jammer want dat zou volgens mij nu juist de inwoners sterken dat het er wel degelijk toe doet als je dit soort meldingen doet. De wethouder die gaat over het Stadsbeheer heeft beloofd dat deze ‘functionaliteit’, zo heet dat dan in vaktermen, binnenkort wordt toegevoegd. Laten we hopen dat we daar niet maanden op hoeven te wachten.
Diederik van der Meide
Gemeenteraadslid PvdA Groningen