1 mei 2021

Nieuwsbrief 1 mei 2021

Vandaag, 1 mei, is de Dag van de Arbeid. We vieren dan de eeuwenoude strijd voor de achturige werkdag. En al die andere gevechten voor goed werk. Door de jaren heen is er veel verbeterd, maar de strijd voor goed werk met zekerheid en een fatsoenlijk salaris blijft vandaag de dag nog steeds actueel.

Als fractievoorzitter van de PvdA ben ik trots op de successen die we voor werkende mensen behaald hebben in de Groningse politiek. Onder aanvoering van de PvdA zijn in Groningen basisbanen gerealiseerd, komen schoonmakers weer in vaste dienst van de gemeente en blijven wij ons inzetten voor goede arbeidsvoorwaarden en een eerlijk loon bij aanbestedingen van onze gemeente.

Toch zijn wij nog lang niet uitgestreden. Juist voor jongeren van mijn generatie ligt er een opdracht voor ons als PvdA om meer jonge mensen aan vaste contracten en een hoger minimumloon te helpen. Het is hoogtijd dat iedereen vanaf 18 jaar een volwaardig minimumloon krijgt dat uiteindelijk omhoog gaat naar minimaal 14 euro per uur. Speciaal voor 1 mei hebben we onze successen en uitdagingen in beeld gebracht. Bekijk de video hieronder.

Tevens gaan vandaag, op de Dag van de Arbeid, onze bestuursleden, wethouders en raadsleden traditiegetrouw langs bij onze jubilarissen met een speldje. En om deze feestelijke dag ook met onze andere leden te vieren, is er door het afdelingsbestuur samen met de JS een mooie pubquiz voorbereid. U bent van harte welkom om 20:00 uur! Meer hierover vindt u onderaan de nieuwsbrief.

We nemen u uiteraard ook in deze nieuwsbrief weer mee met de laatste nieuwtjes uit de Groningse politiek en eindigen deze nieuwsbrief met een gedicht over de Dag van de Arbeid.

Veel lees- en kijkplezier en hopelijk tot vanavond!

Julian Bushoff,
fractievoorzitter PvdA Groningen

Nieuws uit Groningen

Internationale Vrouwendag
Op internationale vrouwendag vroegen wij aandacht voor menstruatie-armoede in Groningen, samen met 100% Groningen.
PvdA raadslid Els Van der Weele wil dat de gemeente zich inzet om te zorgen voor gratis tampons en maandverband bij onder andere de voedselbank, scholen en bibliotheken.

Klik of de afbeelding voor onze hele video

Zorg voor beter herstel stoepen na aanleg van glasvezel

Stoepen worden niet goed hersteld na de aanleg van glasvezel in Groningen. Daar stelde PvdA raadslid Jan Pieter Loopstra vragen over aan het College. ‘De trottoirs moeten toegankelijk blijven voor alle Groningers, ook voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn’

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

Duurzame Nieuwbouw
Met duurzamere nieuwbouw wil PvdA raadslid Rik van Niejenhuis de energierekening laag houden voor mensen met weinig geld.
Samen met GroenLinks Groningen en D66 Groningen diende hij een initiatiefvoorstel in voor een eigen Groningse Energie Norm. Zo maken we de stad duurzaam en betaalbaar voor iedereen.

Klik op de afbeelding om het artikel te vergroten

Breng wonen en zorg beter samen
We zien zorg en wonen nog te vaak los van elkaar. Dat zegt PvdA raadslid Els van der Weele samen met andere fracties in schriftelijke vragen aan het College. De PvdA pleit daarom voor een plan dat zorg en wonen samenbrengt en meer oog heeft voor ouderen en kwetsbaren in de wijk. Zo kun je fijn blijven wonen in je buurt, ook als je wat meer hulp nodig hebt.

Klik op de afbeelding voor het hele artikel

Meer regie op de woningmarkt
Iedereen in Groningen heeft recht op een betaalbaar huis.
De PvdA pleit daarom voor een woonplicht om beleggers te stoppen en de bouw van sociale koopwoningen.
Zo pakken we als gemeente de regie terug wanneer de markt faalt en zorgen we voor meer betaalbare woningen.

Klik op de afbeelding om het hele artikel te lezen

Herstel van funderingen in Woltersum

Iedereen heeft recht op een fijn en veilig huis. Daarom wil PvdA wethouder Roeland van der Schaaf de aanpak van funderingsproblemen, aardbevingsschade en versterking van huizen in Woltersum combineren. In één keer alle problemen aanpakken zodat woningen goed hersteld worden.

Klik op de afbeelding voor het hele bericht

Steunpunt Huren
Iedereen heeft recht op een betaalbare huur. Daarom is Steunpunt Huren geopend, een initiatief van PvdA raadslid Maarten van der Laan. Ook pleit de PvdA voor het uitbreiden van handhaving op de verhuurdersvergunning. Zo steunen we huurders en gaan louche huisjesmelkers en ongewenst verhuurgedrag tegen.

Ga naar de website door op de afbeelding te klikken

Energietransitiefonds

De energietransitie in Groningen doen we samen. Geen winst van wind- en zonne-energie naar rijke buitenlandse zonboeren, maar met een energiefonds inzetten voor Groningers. Zo kunnen ook bewoners met minder geld hun huis verduurzamen. Met deze vraag van de PvdA gaat de gemeente nu aan de slag. Mooi! Dat is duurzaam én betaalbaar voor iedereen

Michi-Noeki Oosterpark

De Oosterparkwijk krijgt een een ‘Michi-Noeki’ op het Wielewaalplein. Een ontmoetingsplek met koffie, een luisterend oor en een wc. Zo wil PvdA wethouder Carine Bloemhoff een plek creëren waar jong en oud elkaar kunnen treffen in de wijk.

Klik op de afbeelding voor het hele bericht

Pubquiz

De Dag van de Arbeid is in Groningen altijd een moment geweest om ‘oude’ bekenden weer te zien, om gezellig samen te zijn, onze jubilarissen te eren en natuurlijk om vooruit te kijken naar de toekomst van onze beweging. Dit jaar gaan we dat online doen in de vorm van een pubquiz die we samen met de JS organiseren.

Vanaf 20:00 is iedereen welkom in onze Samen Online-omgeving. Om deze meeting bij te wonen ga je naar: ‘MijnPvdA’ (je logt in, klikt dan links boven – ‘samen online’ – ‘afdeling Groningen’ – ‘deelnemen’).

Dus zorg voor een lekkere borrelbox (van de lokale horeca), een goed glas fris of wat anders en een scherpe geest. Hopelijk tot vanavond!

Klik op de afbeelding om in te loggen bij ‘MijnPvdA‘

Gedicht

De dag van de Arbeid

Van werken moet je kunnen leven
Je verdient een goed bestaan
Het kan toch niet zo wezen
Dat je van baan naar baan moet gaan

Dat je in de avond na het eten
Weer opnieuw op pad moet gaan
Omdat je moet gaan werken
In een tweede, derde baan

Daarom leveren we strijd
Staan eendrachtig met elkaar
Bevechten we een nieuwe tijd

Op deze dag, de eerste mei
Vieren wij partijgenoten
De dag van de arbeid

Aad Naafs (bestuurslid PvdA Groningen)

Nieuwsbrief

Geen lid van de PvdA afdeling Groningen en toch op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

En volg ons op onze socials