15 maart 2021

Nieuwsbrief 15 maart 2021

We gaan spannende dagen tegemoet. 17 maart is de dag dat we samen kunnen stemmen voor een eerlijke toekomst. Hartelijk dank aan alle vrijwilligers die ons helpen en steunen om het Noorden rood te kleuren. Toch staat de Groningse politiek in deze tijd ook zeker niet stil. Daarom zullen wij u met deze tweede nieuwsbrief verder op te hoogte brengen van onze laatste nieuwtjes uit onze mooie gemeente en onze visie voor het Noorden.

Om te beginnen pikken we een paar mooie nieuwsitems uit van de afgelopen twee maanden. Wilt u graag verder lezen of kijken? Dat kan. Door op de afbeelding onder het bericht te klikken, komt u bij het uitgebreide nieuwsbericht of video.

Bijzonder in deze editie is een persoonlijk portret van onze wethouders Carine Bloemhoff en Roeland van der Schaaf. Zij delen een persoonlijk verhaal dat hen geraakt heeft en hen drijft om iedere dag aan de slag te gaan voor de bewoners van onze gemeente.

Als laatste delen wij graag onze visie voor het Noorden. Wat betekent het verkiezingsprogramma van de Partij van de Arbeid specifiek voor ons in Groningen? En wat willen onze kandidaten #3 Henk Nijboer en #13 Julian Bushoff veranderen om te zorgen voor een eerlijke toekomst voor de bewoners van onze provincie? Dat leggen wij graag aan u uit.

Genoeg kijk- en leesplezier dus!

Nieuws uit Groningen

75 jaar PvdA
Op 9 februari vierde de PvdA haar 75 jarig bestaan. En wie jarig is trakteert natuurlijk. Dat deden wij door de medewerkers in een aantal verzorgingstehuizen in Groningen wat lekkers te brengen: Kanjer stroopwafels! Daarnaast hebben speciaal voor het 75 jarig jubileum een video gemaakt waarin we terug gaan in de tijd. Er is veel bereikt, maar ook nog veel om voor te strijden. Wij blijven strijden voor een eerlijke toekomst

Bekijk hieronder onze video

De gezinsverzorger komt terug naar Groningen!

Het initiatiefvoorstel van ‘de gezinsverzorger’ is eind januari unaniem aangenomen in de raad. Dit jaar gaat de pilot van start. Een mooie samenwerking van PvdA Groningen met GroenLinks Groningen, SP Groningen en 100% Groningen​.

Klik op de afbeelding om het hele bericht te lezen

Maak voetpaden beter toegankelijk voor inwoners

Stoepen en voetpaden moeten beter toegankelijk worden voor ouderen en mensen met een handicap. Dit voorstel van PvdA raadslid Jan Pieter Loopstra werd in februari aangenomen in de gemeenteraad. Slecht onderhouden trottoirs zorgen vaker voor onveilige situaties en dat moet stoppen. Groningen moet veilig en toegankelijk te zijn voor alle inwoners.

Dit is onze visie voor het Deltaplan voor het Noorden

In februari stelde PvdA, D66 en GroenLinks vragen over de visie van de raad voor het ‘Deltaplan van het Noorden’. PvdA raadslid Rik van Niejenhuis pleit voor meer samenhang en een strategische agenda voor het Noorden.

Klik op de afbeelding om het hele bericht te lezen

Lilianne Ploumen in gesprek over de basisbaan

Eind februari kwam Lilianne Ploumen langs in Groningen om met Hilly en Frank te praten over hun basisbaan. ‘Mensen zijn zo blij dat ze meedoen en zelfredzaam zijn’. De Partij van de Arbeid wil daarom duizenden basisbanen in heel Nederland. Zo zorgen we voor passend werk voor iedereen.

Klik op de afbeelding hieronder om de video te bekijken

Dit motiveert onze wethouders

Onze PvdA wethouders Carine Bloemhoff en Roeland van der Schaaf vertellen graag aan u wat hen drijft om iedere dag weer aan de slag te gaan als bestuurder in onze gemeente. Zij lezen beiden een persoonlijk verhaal voor dat hen geraakt heeft en hen motiveert om iedere dag het verschil te maken voor bewoners.

Lees hun verhaal hieronder of klik op hun afbeelding om het verhaal te bekijken

Carine Bloemhoff

Bibberend pakte hij de pen aan. Het moment dat hij na 10 jaar zonder werk weer zijn eerste contract tekende. Bedankt voor deze kans zij hij tegen mij. En nu is hij al een jaar aan het werk op een basisbaan, samen met 24 anderen.

Eindelijk weer werk voor mensen die door pech aan de kant waren geraakt. Alles hadden ze geprobeerd om uit de bijstand te komen en nu genieten ze elke dag weer van hun werk. Bij de sportclub, bij het buurthuis, ze koken voor eenzame ouderen, ze doen weer mee.

“Ik voel me weer mens” zij een van hen tegen mij. “Ik doe er toe.” En dan bedenk je dat je echt het verschil kan maken in het leven van mensen.

Daar doe ik het voor.

Roeland van der Schaaf

Haar dochter kan goed leren. Ze mag naar het VWO, maar dat gaat ze niet.

Ze zijn zo klein behuisd dat er toch geen goede plek zal zijn om rustig haar huiswerk te kunnen maken. Een ander huis dan misschien? Ook dat zit er niet in. De wachtlijst in de sociale huur is meer dan vijf jaar.

Voor zulke gezinnen ben ik wethouder Bouwen en Wonen. Elke dag weer span ik mij in om te zorgen dat er meer en betaalbaar gebouwd kan worden. Want een goed thuis is de basis van een eerlijke kans in het leven.

Dat motiveert mij elke dag opnieuw.

Onze visie voor Groningen

Een sterk plan voor de toekomst van onze mooie provincie
Met meer werkgelegenheid, betaalbare woningen, liefdevolle zorg en goede scholen strijden PvdA kandidaten #3 Henk Nijboer en #13 Julian Bushoff voor een eerlijke toekomst voor het Noorden.

Klik op de afbeelding om de video te bekijken

Dit betekent ons plan voor Groningen
Nederland is toe aan een andere, eerlijkere koers. De doorrekening van het CPB laat zien dat dat ook kan. Zo krijgen mensen meer te besteden, daalt de werkloosheid en is neemt de ongelijkheid af. Wat het PvdA plan nog meer betekent voor Groningen?

Klik op de afbeelding om het te bekijken

Kennisnetwerk
De eerste resultaten uit de themagroepen zijn beschikbaar en worden in de eerstvolgende omline bijeenkomst op dindsdag 23 maart besproken. Klik hier voor meer informatie over deze resultaten en de overige informatie van deze Kennisnet bijeenkomst.

Social challenge
De PvdA Groningen wil aan de slag met ‘Social challenges’. Dit zijn evenementen waarin deelnemers, soms in teamverband, gedurende een vaste (korte) periode oplossingen verzinnen voor maatschappelijke vraagstukken. De deelnemers aan deze ‘challenges’ nemen hun eigen ervaring en ideeën mee, bespreken dit met elkaar en proberen uiteindelijk te komen tot een basisoplossing.

Klik hier voor meer informatie over de eerste bijeenkomsten op donderdag 13 mei en zaterdag 15 mei.