Noordelijk optrekken voor snelle treinen

6 februari 2020

De gemeente Groningen moet de samenwerking zoeken met provincies en andere grote steden in het Noorden voor goede en snelle treinverbindingen, vindt PvdA-raadslid Rik van Niejenhuis. ‘Maak samen een plan waar Den Haag niet omheen kan.’

Rik van Niejenhuis

Van Niejenhuis is goed te spreken over het voornemen van het gemeentebestuur om een nieuwe mobiliteitsvisie te maken. ‘Hartstikke nodig, want als we niks doen loopt het verkeer in Stad vast en hebben we straks te weinig aantrekkelijke buitenruimtes. Er moeten duidelijke keuzes worden gemaakt. En dat kan Groningen niet alleen, want alles hangt met elkaar samen. Denk aan fiets- en autoverkeer en openbaar vervoer in de gemeente, maar ook naar de gemeente.’

Zwaargewicht
Dat laatste mist Van Niejenhuis in de discussie rond mobiliteit. ‘Natuurlijk moet we het hebben over OV in de gemeente, maar ook in relatie tot OV in de omgeving. Stad, Ommeland en Noord-Nederland hangen met elkaar samen. Zoek dan ook actief die samenwerking in het Noorden: met Friesland, Drenthe en Overijssel en de andere drie grote steden. Inventariseer wensen. Maak een breed plan dat op steun van al deze overheden kan rekenen. Betrek VNO-NVW en SNN erbij. En leg je niet vast op compleet uitgewerkte trajecten, die bij tegenslag snel het stempel ‘onhaalbaar’ krijgen, maar wees flexibel. Uiteindelijk telt maar één ding: dat die snelle treinverbindingen komen. En die moeten goed verbonden worden aan een mobiliteitsplan van de gemeente Groningen.’

Die noordelijke samenwerking is ook belangrijk om Den Haag over de streep te trekken, zo realiseert Van Niejenhuis zich. ‘Dat lukt niet als we als Noorden onderling verdeeld zijn, zoals in het verleden is gebleken. Groningen mag niet zo groot zijn als Amsterdam, als Noorden tezamen maken we wel massa. En daar is Den Haag, dat voor financiering moet zorgen, gevoelig voor.’

Verspreid werk en welvaart
Het raadslid benadrukt verder dat goede en snelle treinverbindingen met het Noorden ook in het belang zijn van de Randstad. ‘Kijk hoe het verkeer daar nu al vastloop, kijk naar de schaarse ruimte. Hoe ver willen we gaan met alles in de Randstad drukken? Met een snelle treinverbinding kunnen meer mensen hier komen wonen en werken. Zo spreiden we werk en welvaart over het land. Dat is goed voor de Randstad, die zo wordt ontlast, maar ook voor Groningen en het Noorden.’