12 november 2015

Omdat iedereen het waard is

Woensdag 11 november vond in Groningen de begrotingsbehandeling plaats. Lees hier de bijdrage van fractievoorzitter Carine Bloemhoff.

Voorzitter, wat is van essentieel belang voor mensen? Een diep filosofische vraag waar wij natuurlijk niet hét antwoord op weten, maar waarop veel mensen het volgende antwoord zullen geven: werk. Werk emancipeert, werk ontwikkelt, werk geeft waarde.

Carine_BloemhoffEn als we nu kijken naar Groningen als stad met twee gezichten. Wat is dan het verschil? De één heeft alle kansen op werk, de ander niet. De één heeft alle kansen op een goed leven, de ander niet. De één heeft alle kansen om gezond oud te worden, de ander niet. Ter illustratie. Deze week verhuis ik van een stadswijk ten zuiden van het centrum, naar een stadswijk ten noorden van het centrum. Dat is hemelsbreed een afstand van 2 kilometer. Maar wat blijkt? Mijn nieuwe buurtgenoten leven gemiddeld 7 jaar korter dan mijn oude buurtgenoten. Er zit 7 jaar verschil in levensverwachting tussen bewoners van onze noordelijke en zuidelijke stadswijken; 7 jaar!

Voorzitter, voor de PvdA zijn zulke verschillen niet te verkroppen. Daarom roepen we het college op om meer mensen naar werk te begeleiden, meer inzet te plegen op participatie en gezondheid van mensen en te zorgen voor meer betaalbare woningen. Inzet op werk, wonen en welzijn voor iedereen dus. Wij hebben de begroting langs deze 3 thema’s op onze meetlat gelegd en zullen hier nu verder op ingaan.

Werk. Ons economische programma G-kracht is bedoeld om werk te genereren. De PvdA vindt het een zegen dat dit programma gespaard blijft van bezuinigingen. Datzelfde geldt voor het Participatiebudget. Het tekort op het BUIG-budget wordt niet afgewenteld op mensen in de bijstand of werkzoekenden.

Wat mijn fractie wel bijzonder vindt, is dat we de ambitie die het college heeft om meer werkzoekenden naar werk te begeleiden, niet terug vinden in de begroting. De arbeidsmarkt trekt aan en er komen banen bij. Waarom hanteren we dan nog steeds dezelfde doelen in de begroting? Als PvdA zouden we willen zeggen: de arbeidsmarkt trekt aan, laten we ervoor zorgen dat meer mensen daarvan kunnen profiteren! Laten we meer mensen naar werk begeleiden. Laten we nu eens niet 900 maar 1000 mensen aan de slag helpen. Voorzitter, gelukkig was de wethouder het in de commissie met onze fractie eens. En om zaken meteen maar even SMART te maken, een amendement: ‘Op naar de 1000!’.

Voorzitter, helaas is betaald werk niet voor iedereen weggelegd. Voor veel mensen is het al een hele stap om vrijwilligerswerk te gaan doen. Laatst was ik op bezoek bij buurtcafé Bernlef en ik werd voorgesteld aan iemand die 20 jaar thuis had gezeten en voor het eerst weer iets ging ondernemen. Ondanks dat aan haar gezicht af te lezen viel dat het leven voor haar niet in goede gezondheid was verlopen, straalde ze weer en maakte weer contact met anderen. Dit laat voor mij weer zien hoe werk, of het nu betaald of onbetaald is, weer van waarde is voor mensen. Daarom vindt de PvdA het belangrijk dat we in de stad blijven inzetten op de participatiebanen en vrijwilligerswerk. Wij zijn blij dat het college volgend jaar meer participatiebanen wil realiseren. Helaas lezen we in de begroting weinig over het bemiddelen naar vrijwilligerswerk. Dit kan toch behoorlijk eenvoudig, voorzitter. Er zijn vrijwilligersvacaturebanken in de stad, er zijn zat maatschappelijke organisaties en de gemeente doet op dit moment een screening. 1 plus 1 plus 1 is toch 3, voorzitter? Op deze optelsom kregen van het college nog niet dit antwoord. Daarom dienen wij een motie in.

Voorzitter, jaar na jaar na jaar moesten we weer eenmalig geld zien te vinden voor behoud van de voormalige gesubsidieerde banen in de wijken en maatschappelijke instellingen. Maar dit jaar is het eindelijk gelukt: structurele financiering voor wat eigenlijk structureel werk is. Dit betekent zekerheid, erkenning en perspectief voor de mensen die dit werk al jaren doen. Hulde! Ook is de PvdA zeer te spreken dat we volgend jaar streven naar nog meer inzet van social return. We bieden ook met name jongeren met een MBO-opleiding een kans bij aanbesteding van grote projecten en de drempelbedragen zijn verlaagd, mooi!

Als het gaat om de plannen op het gebied van wonen, is de PvdA te spreken over de inzet om met corporaties meer betaalbare huur- en koopwoningen te bouwen, zodat het voor iedereen mogelijk is om in de stad te wonen. Door de inzet van het college om meer sociale huurwoningen energiezuiniger te maken, kunnen mensen met een smalle beurs profiteren van een lagere energierekening. Dat is bovendien goed voor de werkgelegenheid.

Voorzitter, mensen willen een veilige woonomgeving. Naast stadsbrede visies over fietsen in de stad, hecht de PvdA daarom ook erg aan het budget voor het concreet oplossen van knelpunten in de wijk om de verkeersveiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld bij scholen. Laat ik een voorbeeld noemen voorzitter. De Groninger Scholen Vereniging heeft uitbreidingsplannen, en dat is op zich goed maar de bereikbaarheid is beroerd midden in de wijk Helpman. Expats brengen vanuit de regio hun kinderen met de auto naar school en dit zorgt nu al voor onveilige situaties in het verkeer. Hoe moet dit in de toekomst? Juist hier kan het college proberen zijn rol te pakken, graag een reactie van het college.

Voorzitter, de aardbevingen raken de kern van wat mensen van de overheid verwachten: ergens veilig kunnen wonen. Hoewel de daadkracht van Alders vertrouwen schept voor de toekomst, zijn wij ook erg benieuwd naar de visie van het college over de gevolgen voor de stad in 2016.

Voorzitter, van werk en wonen naar welzijn. Meer mensen in de stad kunnen volgend jaar voor vragen en ondersteuning terecht in hun eigen wijk bij het WIJ-team. We gaan van 5 naar 11 teams en dat is een vooruitgang. De PvdA-fractie vindt het een goede zaak dat het college in 2016 extra middelen vrijmaakt voor de WIJ-teams en de toegang tot de Jeugdzorg. Zo zorgen we ervoor dat er ondersteuning is voor wie ondersteuning nodig heeft. De PvdA is blij met de uitvoering van het amendement voor inzet van het budget voor chronische zieken en gehandicapten, die rond de kerst een extraatje krijgen.

Volgend jaar gaan we een algemene voorziening invoeren voor de lichtste vorm van huishoudelijke hulp. Op dit moment vinden de keukentafelgesprekken plaats. Mensen die best zelf een schoonmaakhulp kunnen betalen, betalen deze zelf. Met de huishoudelijke hulptoelage kunnen zij hun huidige witte werkster houden. Mensen die het niet kunnen betalen, krijgen een extra gemeentelijke tegemoetkoming, zodat ze niet meer betalen dan nu het geval is. Tegelijkertijd merken we dat er bij veel ouderen nog onduidelijkheid is over 2016. Daarom willen wij extra ruchtbaarheid geven aan de toelage. Als PvdA willen wij, net als het college, dat al het geld dat bedoeld is voor huishoudelijke hulp ook besteed wordt voor huishoudelijke hulp en dat geld dat bedoeld is voor behoud van werkgelegenheid ook wordt besteed aan werkgelegenheid. Wij dienen een motie in om te zorgen dat er geen geld op de plank blijft liggen dat terug moet naar Den Haag.

Voorzitter, bij het Voorjaarsdebat heeft mijn fractie aangekaart dat de babysterfte in Groningen hoger is dan in de rest van Nederland en dat hier iets aan moet gebeuren. Inmiddels hebben we een brief van het college ontvangen. De PvdA wil daarom zo snel mogelijk in gesprek om te kijken welke doelen en acties hieraan gekoppeld zullen worden in 2016.

Voorzitter, de komst van vluchtelingen naar de stad betekent een opgave wat betreft inburgering en integratie en participatie. Wij horen graag zo snel mogelijk van het college over wat daar volgend jaar voor nodig is. Daarom staan wij ook op de motie van Groen Links.

Voorzitter, dan ons finale oordeel over de begroting. De begroting is in financiële zin in balans; tussen financiële soliditeit en investeringen. Het weerstandsvermogen is op orde, we hebben een extra reserve voor risico’s in de WMO/Jeugdwet en tegelijkertijd houden we het voorzieningenniveau overeind. Daarvoor verdient het college een groot compliment. En via het college bedanken we ook de ambtenaren voor het werk dat is verzet. Voor de volgende begroting is wel een aandachtspunt om heldere doelstellingen te formuleren en dit koppelen aan middelen.

Voorzitter, ik begon mijn betoog met de grote verschillen in de stad. Als PvdA doen wij een oproep aan het college en andere partijen in de raad om deze verschillen de komende jaren te overbruggen. Samen willen wij investeren in werk, wonen en welzijn voor alle inwoners van Groningen. Omdat iedereen het waard is.

Carine Bloemhoff
Fractievoorzitter PvdA Gemeenteraadsfractie