29 maart 2017

Oneerlijk afvalsysteem van de baan

Goed nieuws! Groningen krijgt geen oneerlijk afvalsysteem! Een raadsmeerderheid ziet de zogenaamde Diftar-methode niet zitten en dus trokken Burgemeester en Wethouders hun voorstel vanavond terug. Terecht, vindt PvdA-raadslid Jan Pieter Loopstra. ‘De weerstand in de stad is groot.’

Loopstra werd de afgelopen dagen overspoeld met reacties van verontruste Stadjers. ‘Wijkraden die niet bij de plannen werden betrokken. Ouderen die slecht ter been zijn en met Diftar afhankelijk zouden worden van Humanitas-hulp. Humanitas dat dit uit de krant moest vernemen. Wij trekken hieruit maar één conclusie: de plannen voor Diftar zijn slecht voorbereid. Niet doen dus. Het pakt slecht uit voor veel Stadjers.’

Zoek draagvlak
De PvdA wijst al anderhalf jaar op de negatieve gevolgen van Diftar en is blij dat dit oneerlijke plan nu eindelijk van tafel is. De wethouder kondigde wel alvast een nieuw voorstel aan. ‘Wij wachten af hoe dat eruitziet’, zegt Loopstra. ‘Afval scheiden is natuurlijk prima, maar dat moet je wel op een verstandige manier doen. Zoek draagvlak in de wijken. Bij Stadjers. En leg de rekening niet bij flatbewoners, ouderen en chronisch zieken.’

Loopstra wijst erop dat nu al 65 procent van het Stadse afval wordt nagescheiden. En de technologische ontwikkelingen gaan door. Met toekomstige technieken kan dit percentage nog flink omhoog, zo is de verwachting. ‘Wij vinden dat de wethouder ook hiermee rekening moet houden. Misschien is nascheiden wel een veel betere oplossing.’

Aan de slag!
De PvdA wil verder dat de wethouder haast maakt met extra ondergrondse afvalcontainers in de wijken en voorlichting over afvalscheiding. ‘Dus met ons voorstel van 1,5 jaar geleden, dat werd gesteund door de raad. Sindsdien is er bijna geen container bijgekomen. Aan de slag dus! Met deze extra impuls komen we op 80 procent afvalscheiding. Heel behoorlijk!’