Oude Hunze herstellen voor aantrekkelijke Stad

14 oktober 2019

Groningen heeft zijn rijke historie te danken aan de Hunze, maar de oude rivier is vrijwel geheel uit het landschap verdwenen. PvdA en D66 willen waar mogelijk de oorspronkelijke waterloop herstellen. ‘We zien kansen voor een duurzame verbinding tussen Stad en Ommeland’, zegt PvdA-raadslid Rik van Niejenhuis.

Had Stad zonder Hunze wel bestaan? Wie zal het zeggen. Zeker is dat de oude rivier in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Groningen. ‘Ironisch genoeg stopt de Hunze nu bij de Stad’, weet Van Niejenhuis. ‘Hoewel ook tussen de stedelijke bebouwing nog enkele stukjes zijn terug te vinden.’

Langetermijnplan
De afgelopen jaren werden verschillende initiatieven opgestart om de oorspronkelijke waterloop te herstellen. Ook door Stichting Het Groninger Landschap. Dankzij ‘de laatste boer van Euvelgunne’ Thies Dijkhuis, die helaas niet meer onder ons is, is nabij Stad een groot stuk van het oorspronkelijke stroomdal onbebouwd gebleven. Daar zien de nabestaanden van Dijkhuis en naar verluidt ook het gemeentebestuur kansen.

Vanaf Euvelgunne is de eerste grote barrière de Zuidelijke Ringweg. ‘Wordt er in de ombouwplannen van Ring Zuid wel voldoende rekening gehouden met het herstel van de oorspronkelijke loop van Euvelgunne tot Eemskanaal? Wij vrezen van niet. Daarom stellen we nu samen met D66 schriftelijke vragen’, zegt van Niejenhuis.

Herstel van de Hunzeloop kan mogelijk ook aansluiten op andere gemeentelijke plannen. ‘Wij vragen het gemeentebestuur om dit samen met Het Groninger Landschap te onderzoeken’ zegt Van Niejenhuis, die hoopvol gestemd is. ‘Het past immers heel goed bij het collegeprogramma, dat als titel heeft Gezond, Groen, Gelukkig Groningen. We zien dan ook graag dat de gemeente een langetermijnplan maakt en daar naartoe werkt.’

Duurzame verbinding
Van Niejenhuis ziet kansen voor mens en dier, groen en blauw. ‘Er zou een nieuwe prachtige nieuwe duurzame verbinding tussen Stad en Ommeland kunnen ontstaan. Daarmee wordt wonen en leven in onze mooie gemeente nog aantrekkelijker.’

Schriftelijke vragen PvdA laat de Hunze weer stromen