Ouderwets gezellig in Haren

2 juli 2021

Na lange tijd konden we weer ‘gewoon’ bij elkaar komen in Haren op 22 juni. Dit keer in de Biotoop in Haren, waar door de nieuwe omgevingsvisie, het voornemen om een zonnepark te plaatsen op de Hondsrug en de herindeling van 2019 voldoende was om over bij te praten. De avond was goed bezocht, met een heel aantal (ook nieuwe) leden, beide wethouders, de fractie en  bestuursleden.

Door het samengaan van de gemeente Groningen met Haren en Ten boer is een nieuwe omgevingsvisie nodig. Een omgevingsvisie is een verplicht langtermijnplan van de gemeente dat gaat over de leefomgeving, bebouwing, economie en landschap. Met de nieuwe omgevingsvisie wil de gemeente een integraal plan maken waar het belang van de ruimtelijke ontwikkeling in de toekomst bovenaan staat. Wethouder Van der Schaaf verdedigde het plan met verve. Hij gaf aan dat er bijzonder veel reacties waren gekomen uit Haren, in het bijzonder over de Biotoop. Volgens hem zijn er twee belangrijke uitgangspunten in de nieuwe omgevingsvisie. Als eerste wil hij dat elke woonwijk en dorp zijn eigen karakter zoveel mogelijk behoudt. Als tweede dient de diversiteit van het landschap voor iedereen beschikbaar te blijven. Bij uitstek een sociaaldemocratisch principe dat goed aansluit bij de uitdagingen van de toekomst, namelijk energie, klimaat en leefbaarheid. Het toenemende wantrouwen in de overheid baart zorgen, want juist bij zo’n essentieel document als de omgevingsvisie moet breed worden gedragen door de bevolking. De waarden van de  omgevingsvisie moeten overeenkomen met de waarden van de mensen en door zowel de gemeente als de inwoners te worden uitgedragen. Daarom is het noodzakelijk om naast het inhoudelijke verhaal ook met een gezamenlijk plan te komen om de toekomst vorm te geven.

Een onderwerp dat ogenschijnlijk veel overeenkomsten heeft is het plan om een zonnepark te plaatsen op de Hondsrug. Het zonnepark zou naast de zandpaden moeten komen te liggen. Vanuit Haren is daar veel weerstand tegen. De Harenaren voelen zich gepasseerd en niet serieus genomen. De reactie vanuit de gemeente vinden ze defensief in plaats van coöperatief. Het proces om er samen uit te komen verloopt stroef en wekt wrijving. De fractie herkent deze ergernissen. Voor de fractie is het duidelijk; dit moet beter. De fractie maakt zich sterk voor de betrokkenheid van inwoners en is van mening dat juist samen met inwoners gekeken moet worden waar zonneparken gebouwd kunnen worden. Daarbij moet gekeken worden naar de ruimtelijke aspecten, biodiversiteit en -zeker ook wat speelt in Haren- de natuurbeleving. Bovendien heeft de fractie recentelijk nog voorstellen gedaan in lijn met het uitgangspunt dat we zoveel mogelijk zon op dak moeten realiseren. Zon op land is niet het uitgangspunt, maar het sluitstuk van zonne-energie. De fractie gaat zelf nog op bezoek bij verschillende locaties in Haren waar mogelijk zonneparken kunnen komen, in gesprek met inwoners en blijft dat graag doen.

De beleving vormde een mooi bruggetje naar het laatste onderdeel van de avond, waar wethouder Bloemhoff de ervaringen van de herindeling besprak. Door de herindeling zijn er veel zaken verbeterd voor de Harenaren. Zo is de minimaregel verlaagd ten opzichte van het eerdere beleid, waardoor mensen die het minder hebben extra voorzieningen kunnen krijgen (bijv. de stadspas). Daarnaast krijgen veel basisscholen een opknapbeurt. Hierdoor kunnen leerlingen en docenten binnenkort gebruik maken van verbeterde gebouwen. Maar alleen resultaten tellen niet. De Harenaren moeten ook het gevoel krijgen gehoord en begrepen te worden. Daarom vindt wethouder Bloemhoff het belangrijk dat ze geregeld de mensen in de wijken en dorpen bezoekt. Emoties zijn namelijk ook politieke feiten.

Afsluitend vult fractievoorzitter Bushoff aan dat het naast in gesprek blijven met Harenaren cruciaal is om concrete positieve resultaten voor Haren te realiseren. Niet lullen maar poetsen. Meedenken daarover is altijd welkom. Mochten mensen nog ideeen en prioriteiten voor de PvdA willen aanleveren voor het voorjaarsdebat – het politieke debat van het jaar waarin vooruitgeblikt wordt op de toekomst van de gemeente Groningen – dan kan dat door voor 7 juli Julian te bellen of te mailen naar [email protected].

Als personen nog willen meedenken met het verkiezingsprogramma voor 2022, dan kan men een van de commissieleden benaderen of een mail sturen naar [email protected].