5 november 2015

Prestatieafspraken Stad en woningcorporaties

Per 1 juli 2015 is er een nieuwe woningwet van kracht. De gemeente en de vijf Groninger corporaties Nijestee, De Huismeesters, Lefier, Patrimonium en Steelande Wonen hebben nieuwe prestatieafspraken gemaakt.

De context en het speelveld waar binnen de gemeente en de woningcorporaties samenwerkten is de laatste jaren sterk veranderd. Er is een nieuwe regelgeving die de wettelijke en financiële speelruimte sterk heeft ingeperkt. Corporaties moeten zich focussen op hun kerntaken. De Groninger corporaties willen echter hun opdracht niet beperken tot verhuren en bouwen. Zij willen ook blijven bijdragen aan het woon- en leefklimaat in de stad Groningen. De gemeente Groningen is bereid om de corporaties de ruimte daartoe te geven. Het gezamenlijk hoofddoel is om te zorgen voor voldoende keuze in betaalbare en beschikbare woningen.

De nieuwe woningwet verplicht zowel gemeente als corporaties de huurders als volwaardige partij bij prestatieafspraken te betrekken. Huurdersorganisaties moeten worden uitgenodigd voor het maken van prestatieafspraken en hebben recht op dezelfde informatie die de corporatie aan de gemeente geeft.

Is dat wel goed gebeurd in Groningen?

Als de drie partijen niet binnen zes maanden tot afspraken komen, kan elk van de drie partijen bezwaar aantekenen bij de minister.

Klik hier voor de brief van B&W aan de gemeenteraad over de gemaakte afspraken met de Woningbouwcorporaties.

Kom meepraten en beoordelen of de prestatieafspraken voldoen aan hetgeen de wetgever beoogt met de nieuwe wet. Kom meepraten over hoe u zelf in uw wijk, uw huurdersorganisatie, uw wooncomplex betrokken ben bij deze nieuwe situatie.

Iedereen is welkom!

prestatiecontract

puntEen presentatie wordt verzorgd door Roeland van der Schaaf, wethouder Groningen
puntEen kritische column wordt uitgesproken door Marloes de Bie
puntHet fractiestandpunt wordt verzorgd door Maarten van der Laan, Raadslid Groningen
puntHet perspectief van de huurder namens de woonbond wordt verzorgd door Sylvo Gaastra
puntGespreksleider is Jan Spakman

Wanneer: Vrijdag 13 november 2015
Plaats:      Haddingestraat 10, Groningen
Inloop:      Vanaf 16.00 uur
Start:        16.30 uur – 18.30 uur

Voor meer informatie:
Sjak Rijploeg – 06 453 443 17
Wim Wijnholts – 06 112 972 99
Martin Winter – 06 851 132 26

Klik hier om aankondigingen van themamiddagen per email te ontvangen.