Een opkoopverbod, pandbrigade en basisbanen, de PvdA toont lef met links verkiezingsprogramma

4 oktober 2021

De regie terugpakken, dat wil de PvdA in Groningen. Sociale koopwoningen, vijfhonderd basisbanen en een publiek duurzaamheidsbedrijf. Het nieuwe verkiezingsprogramma van de PvdA – Voor Groningen – staat vol met linkse plannen, aldus voorzitter van de programmacommissie Rico Tjepkema.

Met een woonplicht en opkoopverbod wil de Groningse PvdA voorkomen dat woningen door beleggers worden opgekocht en voor de ‘hoofdprijs’ verhuurd worden. Daarnaast pleiten ze voor de bouw van sociale koopwoningen om meer Groningers de kans te geven op een betaalbare koopwoning. Het zijn opvallende maatregelen uit het verkiezingsprogramma van de PvdA Groningen.

Huisjesmelkers? Functie elders!
Voor de vrijemarkt fans van de liberalen zal het een gruwel zijn. De plannen van de PvdA staan bol van het beteugelen van de vrije markt. Beleggers en huisjesmelkers krijgen het flink te verduren en worden hard aangepakt. “We gaan ontzettend veel bijbouwen – veel nieuwe stadswijken met ook honderden sociale huurwoningen per jaar”, zegt PvdA-wethouder Wonen Roeland van der Schaaf. Toch is bouwen alleen niet de oplossing voor de vastgelopen woningmarkt. “Met een opkoopbescherming en woonplicht pakken we de vrije markt aan. Ook gaan huurders nog beter beschermen tegen huisjesmelkers met de verhuurdersvergunning en de pandbrigade.”

Iedereen doet mee
Werk staat ook nadrukkelijk centraal in de plannen van de PvdA. Na het succesvol creëren van 50 basisbanen, zet de PvdA nu in op 500 basisbanen in de hele arbeidsmarktregio Groningen. Volgens wethouder Werk en Onderwijs Carine Bloemhoff heeft de basisbaan dubbel en dwars z’n meerwaarde bewezen. “Mensen met een basisbaan voelen zich er weer toe doen, zijn blij een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren en financieel zelfstandig te zijn”, aldus Bloemhoff. Ook wil Bloemhoff vol inzetten op kansengelijkheid in het onderwijs. “We gaan honderden miljoenen investeren in nieuwe scholen, juist in wijken waar kinderen dat het hardste nodig hebben. Bovendien breiden de verlengde schooldag -leuke naschoolse programma’s- uit”, somt Bloemhoff op.

De Groningse sociaaldemocraten lijken geïnspireerd door hun Duitse zusterpartij. Voorzitter van de programmacommissie Rico Tjepkema: “De SPD liet vorige week zien met een klassiek sociaaldemocratisch programma gericht op bestaanszekerheid en het aanpakken van de klimaatcrisis verkiezingen te kunnen winnen. Dat kan met onze plannen voor Groningen ook. Groningen kent grote uitdagingen. Dit programma is daar een antwoord op. Wij gaan voor een Groningen waarin iedereen zich thuis voelt.”

Voor grote uitdagingen is lef nodig
PvdA fractievoorzitter Julian Bushoff is strijdbaar: “Of het nu gaat om de aanpak van de klimaatcrisis waarvoor wij een publiek duurzaamheidsbedrijf willen, of het tackelen van de wooncrisis door zelf als gemeente bijvoorbeeld betaalbare koopwoningen te bouwen. Met dit soort verregaande voorstellen kiezen we voor een sterke overheid die regie pakt. De afgelopen periode hebben we laten zien als PvdA dat we op die manier concrete resultaten kunt boeken voor onze inwoners, zoals het in gemeentelijke dienst nemen van schoonmakers, de basisbanen en het behoud van het Pepergasthuis.”