18 oktober 2017

Raad, steun nieuwbouw in strijd tegen malafide verhuurders!

We vinden het allemaal schande, de intimidatie van een Sikkom-journalist door een bemiddelingsbureau, de misstanden van huisjesmelkers in onze stad. Maar nemen we ook allemaal onze verantwoordelijkheid? Nee. De gemeenteraad moet meewerken aan oplossingen in de volle breedte!

De PvdA zoekt in de gemeenteraad vaak tevergeefs een meerderheid voor de bouw van nieuwe studentenwoningen. ‘De afgelopen jaren zijn er onder onze wethouder Roeland van der Schaaf 4000 studentenwoningen bijgebouwd. Dat hadden er gemakkelijk nog meer kunnen zijn als de gemeenteraad meer nieuwbouwplannen had gesteund’, zegt PvdA-raadslid Maarten van der Laan. ‘Daardoor zijn veel studenten onnodig aangewezen op malafide verhuur. Voor de komende jaren zitten er nog duizenden studentenwoningen in de pijplijn. Wij roepen de gemeenteraad op om deze plannen nu wel te steunen, zodat jongeren minder afhankelijk worden van de malafide verhuurders.’

Wij steunen extra maatregelen
Onze wethouder heeft de afgelopen jaren diverse middelen ingezet om malafide verhuurders aan te pakken. Zo is de ontwikkeling van nieuwe studentenkamers in de binnenstad en de schilwijken aan banden gelegd. En de informatievoorziening aan studenten is, in samenwerking met andere partijen, een stuk verbeterd. Toch blijven de misstanden aanhouden. Daarom werkt onze wethouder al een tijdje aan een breed plan om de huisjesmelkers nog harder aan te pakken. Dit kwamen gisteren al naar buiten. De PvdA steunt alle voorgestelde maatregelen.

Centraal hierin is een nieuw en veel strenger vergunningensysteem, dat onder de Algemeen Plaatselijke Verordening moet vallen. Verhuurders en bemiddelingsbureaus die zich niet aan de regels houden, kunnen straks hun vergunning kwijtraken. De kamerverhuur wordt dan beëindigd.

Proefproces
Daarnaast wordt gewerkt aan een aantal andere maatregelen. Aangifte bij de politie wordt gemakkelijker. De gemeente zet, in overleg met de Groninger Studentenbond, een huurteam op, dat huurders ondersteunt bij conflicten. De controle op illegale kamerverhuur wordt aangescherpt.

Nieuwe kamerverhuur buiten de ring wordt moeilijker door een herziening van de bestemmingsregels. En de gemeente doet mee aan een proefproces tegen een bemiddelingsbureau dat zich na klachten over onterecht bemiddelingskosten failliet liet verklaren. Ook steunt de gemeente het voorstel van de Landelijke Studentenvakbond. De LSVb wil dat verhuurders die te veel huur rekenen voortaan een bestuurlijke boete krijgen.