8 februari 2016

Raadsfractie lanceert nieuwe aanpak woonoverlast

De PvdA fractie in de komt met een nieuw plan om woonoverlast aan te pakken. Op woensdag 10 februari wordt dit voorstel in de raadscommissie F&V behandeld. Speerpunt van het plan is een escalatiemodel. Dit houdt in dat als er meer en ernstiger overlast is, er ook stapsgewijs strengere sancties op komen te staan. Verbetering van communicatie met de veroorzaker, omwonenden en gemeente is een ander belangrijk punt uit het plan. Zo zal er een nieuw digitaal meldpunt opgezet worden.

Meldpunt Overlast en Zorg
In 1997 was Groningen de eerste grote gemeente met een meldpunt voor overlast en zorg. De gemeente, politie en woningcoöperaties werken hierin samen. Het meldpunt is er vooral voor de burgers om overlast te melden, maar doet ook onderzoek naar de situatie van de overlast. Betrokken organisaties worden met elkaar in contact gebracht. Als er klachten zijn van overlast, adviseert de gemeente dat er bemiddeld moet worden in de buurt. Als de overlast aanhoudt, zal er een dossier verzameld worden. In het uiterste geval kan de overlastpleger uit de woning worden gezet.

Nieuw model
In het huidige model weten burgers vaak niet waar ze aan toe zijn, door gebrekkige communicatie vanuit de gemeente. Het nieuwe escalatiemodel moet wat de PvdA-fractie betreft meer gericht worden op de aanpassing van het gedrag van de overlastveroorzaker. Slachtoffers moeten het gevoel hebben dat de gemeente en andere instanties er staan voor Stadjers. De aanpak moet niet gericht zijn op het dakloos maken van mensen, maar op het aanpakken van de onderliggende oorzaken.

Stap voor stap
Het nieuwe model zal stap voor stap een zwaardere consequentie kennen voor de overlastveroorzaker. Zo zal in het begin een waarschuwing afdoende zijn. In het geval dat de overlast blijft aanhouden, zullen boetes opgelegd worden. Ondertussen zal een dossier opgebouwd worden, waarmee in het uiterste geval tot uitzetting overgegaan kan worden.

Verbeterde communicatie
PvdA-raadslid Maarten van der Laan zegt: “Het is vooral de communicatie die belangrijk is in dit proces. Het huidige meldpunt op de website van de gemeente is te algemeen en niet specifiek. Met een nieuw meldpunt en verbetering in communicatie met omwonenden, willen we duidelijk maken dat er iets gebeurt met de klachten. De gemeente moet wat ons betreft een gesprek beginnen tussen alle betrokken partijen, om gezamenlijk tot een integrale en oplossingsgerichte aanpak van woonoverlast te komen.”

Waar ben je naar op zoek?