4 april 2015

Samenleven in diversiteit

Hoe moeten wij omgaan met diversiteit? Welk beleid voert de gemeente Groningen?

De veelkleurigheid van de Nederlandse samenleving is een gegeven. Bijna een vijfde van de bevolking is buiten Nederland geboren, of één van de ouders is van elders. Dit aandeel zal over de komende decennia verder groeien door voortgaande immigratie en geboorten van vervolggeneraties. Over enkele decennia zal culturele diversiteit een vanzelfsprekendheid zijn in heel Nederland. In 2030 zullen volgens prognoses van het CBS drie van de tien burgers van Nederland allochtone wortels hebben (is nu ongeveer twee op de tien). Deze ontwikkeling geeft aan dat op een andere manier naar het integratiebeleid gekeken moet worden.

De steeds breder wordende diversiteit van de huidige samenleving vraagt om een beleid dat inspeelt op maatschappelijke uitdagingen, dat problemen weet om te buigen in kansen. Het waarborgen van sociale cohesie in buurten en tussen bevolkingsgroepen is een belangrijk thema in lokaal beleid. Het wordt van belang geacht dat burgers zich in hun buurt thuis voelen en elkaar kennen, al hoeft er geen intensief contact te zijn. De volgende personen zullen hun mening/visie op dit onderwerp geven.

Joyce-SylvesterJoyce Sylvester is voorzitter van de vaste Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en vice-voorzitter van de vaste Eerste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning (BZK/AZ). Zij is burgemeester van Naarden. Joyce Sylvester is voorzitter van het Netwerk Diversiteit van de PvdA. Joyce is ook penningmeester/fractiesecretaris van PvdA fractie in de 1e kamer.

Harry-Balgobin

Harry Balgobind is adviseur Zorg en Welzijn, trainer en coach en is ambassadeur diversiteit FNV. In maart gehuldigd door Ellen Dekker, directeur FNV Sectoren en Rabbijn Simon Bornstein, coördinator Comité 21 Maart, voor zijn inzet binnen FNV diversiteit en als bruggenbouwer binnen de samenleving. Van 2000 tot maart 2014 Raadslid gemeente Smallingerland en fractie secretaris. Zitting gehad in de commissies SaZO (Samenlevingszaken) en AEFZ (Algemene Economische en Financiële zaken). Woordvoerder geweest van o.a. de beleidsterreinen: WMO, Jeugdzaken en onderwerpen aangaande het sociaal beleid, Bestuurlijke, Financiële- en Economische ontwikkelingen en Veiligheid. Van 1982 tot 2013 Stichting Partoer Fryslân; organisatieadviseur, trainer, coach, diversiteitswerk . Van 2006 tot 2009 Stichting Stavoor; trainer communicatieve vaardigheden, freelance.

Roeland-vander-Schaaf

Roeland van der Schaaf is wethouder in Groningen (PvdA).

Portefeuille: Arbeidsmarkt & Aanpak Jeugdwerkloosheid
Gebiedsgericht werken (sociaal & fysiek)
Maatschappelijk Vastgoed, Wonen,
Stadsontwikkeling, Monumenten,
Grondzaken, Ouderen,
Wijkwethouder Stadsdeel Oude Wijken.

Melvin-Buitenman

Melvin Buitenman is de gespreksleider van deze bijeenkomst.

Voor meer informatie en/of toelichting:
Martin Winter – 06 85 11 32 26
Melie Lumalessil-Metiary – 06 27 01 33 62