Sportfonds moet zorgen dat mensen met weinig geld weer kunnen sporten

27 oktober 2021

In 2022 gaat de pilot Volwassenenfonds Sport en Cultuur van start, een initiatief van PvdA raadslid Jan Pieter Loopstra. Met het fonds kunnen mensen met weinig geld een vergoeding van 300 euro krijgen op een lidmaatschap bij een sportvereniging en 400 euro voor de deelname aan een culturele cursus.

Stadjerspas
Op dit moment kunnen Groningers met een inkomen van maximaal 120% van de bijstandsnorm gebruik maken van de Stadjerspas om korting te krijgen op sport- en culturele activiteiten. Toch is er meer nodig volgens PvdA raadslid Jan Pieter Loopstra: “Sportverenigingen vragen al snel 200 euro aan contributie per jaar en muziekles is nog duurder. Heel logisch, maar voor mensen met een kleine portemonnee is zo’n bedrag gewoon te hoog en met de korting van de Stadjerspas ontoereikend.”

Volwassenenfonds Sport en Cultuur
In Groningen kunnen kinderen uit gezinnen met weinig geld daarom al gebruik maken van het Jeugdfonds sport en cultuur, waarbij de contributie voor sportieve en culturele activiteiten voor hen betaald wordt. Op initiatief van de PvdA komt er nu ook een vergelijkbaar fonds voor volwassenen. Loopstra: “Het is belangrijk dat iedereen in Groningen kan sporten en deelnemen aan cultuur, of dit nu kinderen of volwassenen zijn. Met een vergoeding van het Volwassenenfonds van 300 euro voor sport en 400 euro voor cultuur, wordt de sportvereniging en cultuurdeelname eindelijk weer helemaal toegankelijk voor mensen met een smalle beurs.”