13 december 2014

Verslag bijeenkomst veilig fietsen

Op vrijdagmiddag 12 december werd op het PvdA-pand door GroenLinks en de PvdA een goed bezochte bijeenkomst georganiseerd over fietsveiligheid.

Dr. Berry den Brinker, directeur van de Stichting SILVUR (Scientific Institute for Low Vision Use Research) en onderzoeker bij de faculteit Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam verzorgde de inleiding. De, vaak verrassende, resultaten die hij presenteerde van allerlei onderzoek vormden een goed uitgangspunt voor een geanimeerde discussie over onveilige situaties voor fietsers, die ook in Groningen-stad en op het platteland bestaan. De inbreng van de vele ervaringsdeskundigen die aanwezig waren maakte duidelijk dat dat er veel zijn en dat er nog veel verbeterd kan worden. Dat daarbij ook politieke keuzes gemaakt moeten worden, werd wel helder: keuzes tussen veiligheids- en stedenbouwkundige wensen, keuzes tussen doorstroming van autoverkeer en fietsveiligheid (denk aan de stoplichten bij de Herebrug). Voor de aanwezige gemeenteraads- en provinciale Statenleden van GroenLinks en de PvdA dus voldoende huiswerk om in raad en staten aan de slag te gaan.

Belangstellenden kunnen op het Pand van de PvdA een brochure halen met o.a tips voor een veilig wegontwerp voor fietsers.

Waar ben je naar op zoek?