16 november 2015

Voorzitter en bestuursleden gezocht!

De PvdA afdeling Groningen is op zoek naar een voorzitter en drie extra leden voor het bestuur? Ben jij de nieuwe voorzitter van onze partij of kom jij het bestuur versterken?

De PvdA afdeling Groningen is op zoek naar een nieuwe voorzitter. Wij zoeken een verbindende leider, met visie en ideeën over het sterker maken van PvdA, die voor de duur van tenminste 2 jaar de afdeling wil leiden. Een aimabel persoon met bestuurlijke en politieke ervaring. Iemand met affiniteit in het aansturen van de vrijwilligers van de afdeling die met veel energie ervoor zorgt dat de afdeling optimaal functioneert. De taken van de voorzitter en de afdeling zijn hieronder verder beschreven.

De PvdA Groningen zoekt drie nieuwe bestuursleden die mee willen helpen bij het besturen van de afdeling. We zoeken leden die actief een van activiteiten van de afdeling willen trekken. Die het leuk vinden om binnen en buiten de afdeling politiek actieve mensen te zoeken om daarmee activiteiten te gaan organiseren.

Wat doet het bestuur?
De taken van de afdeling waar het bestuur voor verantwoordelijk is zijn:

• Het organiseren van de deelname aan de verkiezing van de gemeenteraad, onder meer door het maken van een verkiezingsprogramma en het opstellen en indienen van een kandidatenlijst;

• Het adviseren van de gemeenteraadsfractie ten aanzien van de lokale politiek;

• Het beoordelen van het onderhandelingsresultaat bij de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders, waarbij de gemeenteraadsfractie voorstelt om daaraan deel te nemen;

• Het werven van leden voor bestuurlijke en vertegenwoordigende functies;

• Het bevorderen van het politieke debat binnen en buiten de afdeling op lokaal niveau;

• De voorbereiding van en de deelname aan het congres;

• De voorbereiding van en de deelname aan de gewestelijke vergadering;

• Alle overige activiteiten om leden te werven, om de leden de gelegenheid te geven actief deel te nemen in de partij en het gedachtegoed van de partij uit te dragen

Het bestuur verdeelt onderling o.a. de volgende taken:

• Communicatie met leden dmv website en nieuwsbrief

• Investeren en ondersteunen van de werkgroepen

• 4 x per jaar een inhoudelijk afdelingsvergadering

• Contact met vertegenwoordigers van de partij

• Introductie van nieuwe leden

• Scouting van politiek talent

• Organiseren van events en campagnes

• Contact en voortgangsgesprekken met de fractie

• Contact met de pandgroep

• Deelname aan de Verenigingsraad

Taken van de voorzitter en de afdeling
De ideale voorzitter moet:

• In staat zijn leiding te geven aan de afdeling, waaronder het bestuur en de ledenvergaderingen.

• Minimaal gemiddeld twee avonden in de week beschikbaar zijn en daarnaast tijd hebben voor voorbereidend werk en contact met de fractie.

• Betrokken zijn bij en enige kennis van onze afdeling en de lokale politiek van Groningen.

• Bestuurlijk inlevingsvermogen hebben en daarbij goed de rol van het bestuur weten in te vullen.

• Bijdragen aan goede verhoudingen binnen de afdeling met de fractie, maar moet zo nodig conflicten niet uit de weg gaan.

De specifieke taken van de voorzitter zijn:

• Leiding geven aan het bestuur en ledenvergadering

• Verantwoordelijkheid dragen voor een goede organisatie van de partij

• Contact houden met de fractie

• Zorgdragen voor contacten met derden, zoals andere politieke partijen en maatschappelijke organisaties

Benoemingsprocedure
Vanwege het belang van de functies heeft het afdelingsbestuur een kandidaatstellingscommissie benoemd. De commissie bestaat uit: Anne Souren (bestuurslid), Kristel Mollema (bestuurslid), Sebastiaan Ruddijs (fractielid), Reinder Reinders (JS), Martin Winter (lid). Wij verzoeken kandidaten om hun kandidatuur voor maandag 16 november kenbaar te maken aan de commissie, bij voorkeur door middel van een brief en een CV gericht naar [email protected] email adres. De commissie zal de kandidaten tussen 16 – 22 november uitnodigen voor een gesprek en daarna een of meerdere kandidaten voordragen tijdens de ALV van 10 december. De procedure is vertrouwelijk. Alleen de brief en CV van de kandidaten zullen aan de ALV worden voorgelegd. Kandidaten zijn overigens vrij zich rechtstreeks verkiesbaar te stellen maar het bestuur heeft er voorkeur voor dat zij dat via de commissie doen.

Wilt u al eerder in gesprek, heeft u vragen of wilt u graag kennismaken met het bestuur dan kunt u terecht bij Anne Souren ([email protected], 06-14364906). Wanneer u denkt geschikte kandidaten te kennen kunt u dit ook aan haar doorgeven.

Waar ben je naar op zoek?