17 november 2014

Wie verheft nog het volk?

Cultuuroverdracht in tijden van real life soaps en snapchat
Ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de Volksuniversiteit

Er was een tijd dat de intellectuele bovenlaag van de bevolking zich inspande om kennis, kunst en cultuur beschikbaar te maken voor arbeiders. De VARA-matinee, leeszalen, volkshogescholen en de volksuniversiteit zijn producten van die geschiedenis. Wat is er over van de ambitie om kunst en kennis over te brengen, ook aan die groepen die daar niet vanuit zichzelf mee in aanraking komen. Is volksverheffing nog nodig? Ons onderwijs is toch uitstekend in staat om iedereen – van hoog tot laag – klaar te stomen voor een leven lang genieten van kunst en cultuur? Wie wil kan op internet op zoek naar de kennis van zijn of haar voorkeur en als Jan-met-de-pet liever naar SBS kijkt dan naar een opera te gaan, dan is daar toch niks mis mee?

We spreken erover met Monika Sie (directeur Wiarda Beckmanstichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA), Fleur de Beaufort (liberale Teldersstichting) en VARA-presentatorKees Driehuis. Hans Harbers leidt het gesprek in goede banen. Vooraf kijkt historicus Homme Wedman hardop terug op 100 jaar Volksverheffing. Na afloop blikt cabaretier Baret Melief juist vooruit.

Zie ook: http://www.groningerforum.nl/agenda/activiteiten/wie-verheft-nog-het-volk

Vrijdag 21 november 2014
Groninger Forum
Hereplein 73 Groningen
20.00 – 22.30 uur
Entree € 5,- of € 3,50 voor studenten, CJP en 65+

Waar ben je naar op zoek?