Zorg dat gedwongen opname niet leidt tot stopzetten van uitkering

8 juni 2021

Psychiatrische patiënten raken hun bijstand kwijt wanneer ze gedwongen opgenomen worden en komen hierdoor vaker in de schulden terecht. Daarvoor waarschuwen psychiaters en GGZ-organisaties. De PvdA trekt aan de bel en vraagt woensdag om actie van het Groningse gemeentebestuur.

Participatiewet
De oorzaak van dit probleem ligt bij de Participatiewet, waarin staat dat bij gedwongen opname mensen geen recht meer hebben op bijstand. Het idee van het wetsartikel is dat mensen in een kliniek minder kosten maken en alleen hun vaste lasten nog moeten betalen. Daarvoor kunnen ze een bijzondere bijstand aanvragen. “De praktijk is echter weerbarstiger” legt PvdA raadslid Jan Pieter Loopstra uit: “Patiënten hebben vaak kinderen of zijn getrouwd, waardoor veel meer kosten doorlopen. Daarnaast zijn ze geestelijk vaak niet in staat om een bijzondere uitkering aan te vragen. Wordt de uitkering eindelijk toegekend, duurt dit zes tot acht weken en kunnen de deurwaarders inmiddels al voor de deur staan”.

Ongelijke behandeling
Een vreemde situatie vindt Loopstra omdat een uitkering niet stopgezet wordt bij een opname door fysieke klachten. “Bij een ziekenhuisopname vanwege een gecompliceerde beenbreuk gaat de uitkering gewoon door. Door het wetsartikel worden mensen met psychiatrische klachten dus ongelijk behandeld. Dat moet veranderen”.

Aan de bel trekken
De PvdA-fractie wil daarom weten wat het College al doet om deze schrijnende gevallen te voorkomen. Daarnaast vraagt de PvdA of de Gemeente bereid is om samen met de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) aan de bel te trekken en zo aanzet te geven om de wet te veranderen. Tot die tijd moet in Groningen voorkomen worden dat een psychiatrische opname en een gebrek aan inkomensondersteuning resulteert in schrijnende situaties. Iedereen verdient menswaardige (financiële) ondersteuning van de Gemeente wanneer dat nodig is.

Waar ben je naar op zoek?