Profiel Penningmeester

21 september 2021

Als penningmeester van de afdeling ben je natuurlijk lid van de PvdA en maak je onderdeel uit van het afdelingsbestuur van de PvdA Groningen. Je wordt gekozen voor een periode van 2 jaar. Bestuursleden zijn vrijwilligers en ontvangen geen financiële vergoeding. Als penningmeester besteed je ongeveer 4 tot 8 uur per week aan de bestuurstaken. Je werkt vrijwillig, maar bestuurswerk is niet vrijblijvend.

Algemeen profiel van de leden van het afdelingsbestuur

• Je onderschrijft de uitgangspunten van de PvdA en de uitwerking daarvan in standpunten en beleid op alle niveaus (lokaal, provinciaal, landelijk, Europees);
  • Je bent integer en onderschrijft de PvdA Erecode voor politici en bestuurders;
  • Je toont je bewust van jouw sociaal maatschappelijke rol en bent betrokken bij Groningen en de Groningers;
  • Je past binnen de samenstelling van het bestuur op het moment van benoeming;
  • Je stelt jezelf proactief op, toont initiatief, werkt oplossingsgericht en bent een teamspeler;
  • Je werkt doel- en resultaatgericht.

Penningmeester
De penningmeester draagt zorg voor het financieel beheer van de afdeling en is eindverantwoordelijke voor de begroting en jaarstukken van de afdeling. Daarnaast is de penningmeester belast met de bewaking van het tijdspad, dat daarvoor moeten worden doorlopen. Samen met de voorzitter en secretaris onderneemt de penningmeester acties tot het welslagen van projecten en betalingen.

Plaats in de organisatie
De penningmeester is lid van het dagelijks bestuur van de afdeling. Binnen de afdeling is de penningmeester de verantwoordelijke persoon voor de financiële aspecten. Voor de afdeling Groningen wordt de penningmeester ondersteund door een lid (vrijwilliger) die de boekhouding uitvoert, waarvoor de penningmeester eindverantwoordelijk is.

Taakinhoud
De penningmeester is verantwoordelijk voor de boekhouding van de afdeling waarbinnen hij/zij actief is. Onder boekhouden wordt onder andere verstaan: het verwerken van uitgaven en inkomsten, controle op tijdige betalingen (credit en debet), het opstellen van de jaarrekening en het uitvoeren van financiële transacties. De penningmeester verleent inzage van de boekhouding aan de leden van het bestuur. Buiten de boekhouding heeft de penningmeester tal van andere zaken. Zo adviseert de penningmeester het bestuur inzake het financieel beheer van de afdeling. De penningmeester treedt op als tekenbevoegde samen met de voorzitter. De penningmeester presenteert/brengt verslag uit op de afdelingbestuursvergadering van het financiële beheer over de afgelopen periode. Tevens dient de penningmeester de begroting in voor het volgende jaar. De penningmeester onderhoudt contacten ten aanzien van de financiële zaken binnen en bui111111ten de Partij van de Arbeid. De penningmeester heeft als lid van het dagelijks bestuur intensief contact met de voorzitter en de secretaris. Dit drietal is primair verantwoordelijk/aanspreekbaar voor het functioneren van de afdeling.

Verantwoordelijkheden/bevoegdheden
De penningmeester treedt op als tekenbevoegde. Een handtekening van de penningmeester staat garant voor een financiële transactie. De penningmeester is de persoon binnen een afdeling die transacties mag/kan verwerken in de boeken. In Groningen is dit uitbesteed aan de boekhouder. Hij/zij is gerechtigd alle uitgaven te doen, welke binnen het raam van de begroting vallen. De penningmeester is verplicht om de boekhoudkundige gegevens te bewaren voor een bepaalde tijd. De penningmeester stelt een meerjaren werkplanning/-begroting en het financiële jaarverslag op conform de afspraken die hierover met het landelijk partijbureau zijn gemaakt. Alles volgens het tijdpad en de normen die landelijk en/of regionaal zijn gesteld.

Functie-eisen (kennis en vaardigheden) als aanvulling op het algemene profiel
De penningmeester:

• heeft aantoonbare ervaring met financieel beheer/financiële administratie bij voorkeur in een vrijwilligersvereniging;
  • kan een geautomatiseerde boekhouding voeren;
  • kan een begroting, meerjarenplanning en een financieel jaarverslag opstellen;
  • heeft enige kennis van en/of ervaring in fondsenwerving;
  • kan voorstellen voor leden- en fondsenwerving op hun verdienste beoordelen;
  • heeft een doortastende, samenwerkingsgerichte persoonlijkheid;
  • is communicatief vaardig.