Bepaalt school of jouw talenten worden benut?
Leerlingen met gelijke talenten doen het op de ene school veel beter dan op de andere, zo schrijft de Onderwijsinspectie in haar jaarlijkse rapport De Staat van het Onderwijs. De PvdA wil nu weten of dit in Groningen ook zo is. ‘Een gelijke start moet prioriteit nummer 1 zijn’, zegt raadslid Maarten van der Laan.
Schokkend, zo noemt PvdA-fractievoorzitter Carine Bloemhoff de uitkomsten van het onderzoek. De kwaliteitsverschillen tussen scholen zijn veel groter dan gedacht. Zowel in het basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Op basisscholen komen leerlingen met dezelfde capaciteiten op de centrale eindtoets tot twee niveaus lager uit dan op andere scholen. En op sommige middelbare scholen hebben vergelijkbare leerlingen zeker 20 procent minder kans op een diploma dan op andere. Nederland presteert op dit punt het allerslechts van alle westerse landen.
Wake-up call
‘Het hangt dus van je school af in welke kansen je in het leven krijgt’, zegt Bloemhoff. ‘En dat is wat we nu juist niet willen! Niet de opleiding, het inkomen en de afkomst van je ouders moeten bepalend zijn voor jouw toekomst, maar je eigen capaciteiten. Scholen moeten zo zijn ingericht dat leerlingen het beste uit zichtzelf kunnen halen. Dat is dus niet het geval. Volgens de Inspectie is het beeld in het hele land hetzelfde. Klopt dit? Wij willen weten hoe de vlag in Groningen, dé onderwijsstad van Nederland, erbij hangt.’
Laat dit rapport ook voor ons stadsbestuur een wake-up call zijn, vult Van der Laan aan. ‘Bij dezelfde score op de eindtoets gaan kinderen van laagopgeleide ouders minder vaak naar een VWO-brugklas dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Dat kunnen we toch niet accepteren? Iedereen verdient een gelijke start om iets van het leven te maken.’
En Groningen?
De PvdA stelt daarom schriftelijke vragen over de situatie in Groningen. Van der Laan: ‘Wij willen weten of de scores op eindtoetsen in het Groninger basisonderwijs ook zo sterk beïnvloed worden door de kwaliteit van de school. En of de slagingspercentages tussen leerlingen met gelijke talenten op verschillende middelbare scholen ook zo uiteen lopen. Uit dit onderzoek van de Inspectie is voor ons een ding heel helder geworden: de strijd tegen kansenongelijkheid in het onderwijs is nog lang niet gestreden!’