5 juli 2016

Aanhaken bij Culturele Hoofdstad Leeuwarden

Diederik van der MeideGroningen moet met een eigen programma aansluiten bij Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. ‘Er komen dan miljoenen toeristen naar Friesland, waaronder veel Duitsers’, weet PvdA-raadslid Diederik van der Meide. ‘Een aanzienlijk deel van hen rijdt via Groningen.’

Leeuwarden is in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Niet alleen de Friese hoofdstad, maar de hele provincie staat dan bol van de evenementen. Voor Groningen zou het heel logisch zijn om hierbij aan te haken, legt Van der Meide uit. ‘Onze stad heeft immers een grote culturele aantrekkingskracht. Bovendien trekken we binnen het noorden al samen op met Leeuwarden en de drie provincies in het culturele plan We the North.’

Ondersteunen
Het raadslid ziet goede kansen voor Groningen. ‘Van culturele hoofdstad gaat een enorme aantrekkingskracht uit. Ook richting onze oosterburen. Jaarlijks bezoeken 11 miljoen Duitsers een cultureel evenement in een buurland. Leeuwarden ligt dan in 2018 voor de hand. De weg van Duitsland naar Friesland gaat voor veel Duitsers via onze stad. Wij kunnen dus prima aanhaken met een eigen programma. Leeuwarden staat daar voor open. Met onze culturele instellingen, Marketing Groningen en de provincie Groningen kunnen we Culturele Hoofdstad daarnaast goed ondersteunen.’

Goed voor Groningers
De PvdA vraagt het College van Burgemeester en Wethouders woensdag bij het Voorjaarsdebat per motie hiervoor een plan te maken. ‘Cultuur is goed voor de persoonlijke ontwikkeling van onze inwoners, het heeft een duidelijke sociale component en kan ook nog eens zorgen voor werk’, somt Van der Meide op. ‘Kortom: aantakken bij Leeuwarden Culturele Hoofdstad is goed voor Groningers.’