3 augustus 2016

College moet meezoeken naar betaalbaar onderkomen

JanPieter_LoopstraVeel kwetsbare Groningers kunnen straks mogelijk niet meer sporten, omdat Stichting Kelderwerk moet verhuizen en geen nieuwe betaalbare huisvesting kan vinden. De PvdA vraagt het College van Burgemeester en Wethouders om mee te zoeken.

Kelderwerk stimuleert inwoners van Groningen tot meer bewegen. In de Rabotoren in Paddepoel runt zij een sportschool met lage tarieven. Hier kunnen mensen met een kleine beurs toch sporten en diegenen die moeilijk werk kunnen vinden ervaring opdoen. Maar daaraan komt mogelijk een einde, omdat de toren een nieuwe invulling krijgt en de stichting geen nieuwe betaalbare huisvesting kan vinden.

Perspectief voor mensen
Dat zou erg jammer zijn, vindt PvdA-raadslid Jan Pieter Loopstra. Kelderwerk heeft namelijk een belangrijke maatschappelijke functie, doordat zij samenwerkt met Lentis (GGZ), COA en andere instellingen. Ook gedetineerden en jongeren uit Het Poortje kunnen er terecht. ‘Het is meer dan een fitnesscentrum. Het geeft mensen die het moeilijk hebben weer perspectief en dat is precies waar wij als PvdA voor staan.’

Perspectief door te sporten, maar ook door het opdoen van werkervaring. De 25 medewerkers worden daarbij gestimuleerd om een cursus of opleiding te volgen. Ook doorstroming naar regulier werk wordt bevorderd. ‘Emancipatie door te sporten én door te werken. Dat moet je als politiek altijd ondersteunen’, zegt fractievoorzitter Carine Bloemhoff.

Bestaansrecht bewezen
Daarom stellen deze PvdA-raadsleden gezamenlijk schriftelijke vragen aan het College. Loopstra: ‘Of het College wil meehelpen met de zoektocht naar geschikte en betaalbare huisvesting, zodat de activiteiten kunnen doorgaan. Kelderwerk is immers een uniek project en heeft zijn bestaansrecht zonder meer bewezen.’