28 september 2016

Investeren in stadjers, niet in stadhuis

carine-bloemhoff-fractievoorzitterEen luxe verbouwing van het stadhuis is niet nodig, zo zei PvdA-fractievoorzitter Carine Bloemhoff vanavond in de raad. ‘Wij investeren liever in stadjers. Er zijn immers genoeg mensen die niet kunnen meekomen. Zij moeten er eerst op vooruit.’

Het stadhuis van Groningen moet worden verbouwd. Onze stad heeft nu meer dan 200.000 inwoners en daarmee groeit het aantal raadsleden van 39 tot 45. Zij passen niet allemaal meer in de raadszaal en dus moet deze worden uitgebreid. Daar komt bij dat het gebouw aan groot onderhoud toe is. De gemeenteraad mag daarom nu kiezen uit drie scenario’s voor de toekomst, van eenvoudige verbouwing tot volledige make-over.

De PvdA kiest voor eenvoudige verbouw, waarbij de raadszaal groter wordt, de entree toegankelijker en aantrekkelijker en een aantal kantoorruimten aangepast. ‘Luxer dan dat is niet nodig’, zegt Bloemhoff. ‘Het is mooi wanneer straks meer stadjers in het stadhuis komen, maar nog beter wanneer de politiek hen in de wijk opzoekt. Daar zijn immers de problemen waar we wat aan moeten doen. Daarom investeren wij liever in betere woningen in Selwerd, minder kinderarmoede en meer banen. Stadjers boven stadhuis.’