14 september 2016

Minder racen, meer genieten op Diepenring

Ruim baan voor voetgangers en fietsers, minder racebaan en parkeren. ‘De Diepenring blijft een belangrijke verkeersroute, maar mag meer ruimte bieden aan wandelen, groen en terrassen’, vindt PvdA-raadslid Sebastiaan Ruddijs.

De Diepenring gaat de komende jaren op de schop voor groot onderhoud, waarbij onder meer kaden en riolering worden aangepakt. Ook de inrichting van onze ‘grachtengordel’ wordt anders. Eén rijbaan voor auto’s maakt plaats voor stoepen en fietspaden. Dit is een mooie eerste stap. De Diepenring wordt zo een stuk fietsveiliger. Maar daarmee zijn we er nog niet.

Groningen grachtenstad
‘Al jarenlang benutten we de mogelijkheden van Groningen als grachtenstad te weinig’, stelt Ruddijs. ‘Straks rijden de bussen over een deel van de Diepenring en wordt dit gebied een nieuw visitekaartje van de stad. Daarom willen wij niet alleen de verkeersveiligheid voor fietsers en wandelaars verbeteren, maar ook stadjers en bezoekers weer laten genieten van de historische schoonheid van dit bijzondere stukje stad.’

Kiezen
De gemeente is al vanaf 2009 bezig met plannen voor de Diepenring en nu staat er groot onderhoud gepland. Wij zijn wat ongeduldig. Wij kiezen voor een mooie verblijfsruimte. Dit betekent dat we nu snel moeten doorpakken: minder geparkeerde auto’s langs de gracht, meer ruimte voor wandelen, groen en terrassen.