7 september 2016

PvdA breekt lans voor Grand en Noordpool

De PvdA breekt een lans voor het Grand Theatre, Noordpool Orkest en Prime, zo zegt raadslid Diederik van der Meide vanavond in de raadscommissie. ‘Wij vinden publieksbereik belangrijk en willen ook ruimte houden voor vernieuwing.’

Het Grand Theatre ging vorig jaar failliet en maakt nu een doorstart. Niet onder de vleugels van de Oosterpoort en Stadsschouwburg, maar als zelfstandige instelling. Als tegenkracht van de grote instellingen, zo noemde Van der Meide dat eerder. Hij en anderen dwongen bij de wethouder de toezegging af dat het Grand een onafhankelijke stichting zou worden. Dat is gelukt. Nu moet het zich verder kunnen ontwikkelen tot volwaardig theater. En juist daarover maakt Van der Meide zich zorgen.

‘Het Grand Theatre krijgt minder budget dan in het verleden, zo blijkt uit de concept-cultuurnota van het College van Burgemeester en Wethouders. En toen was het al moeilijk’, herinnert Van der Meide. ‘De PvdA vindt dat het Grand voldoende middelen moet krijgen om volwaardig als theater te kunnen functioneren. Daarbij vinden wij dat een zo groot mogelijke doelgroep moet worden bereikt. Als uitdaging willen we meegeven: zorg dat je iedere avond uitverkocht bent!’

Van der Meide is ook gecharmeerd van het Noordpool Orkest. ‘Dat is het Metropool Orkest van het noorden’, stelt hij. ‘Het timmert behoorlijk aan de weg met lichte muziek en weet een heel nieuw publiek aan te boren. Mensen die misschien niet zo snel naar een klassiek concert gaan. In die zin heeft het een eigen functie naast het Noord-Nederlands Orkest. Het college mag dit wat ons betreft meer waarderen.’

Hetzelfde geldt voor Prime, een stichting voor nieuwe muziek, die met vernieuwende projecten steeds weer andere musici bijeenbrengt. Daardoor krijgen jonge mensen in de stad de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen. ‘Prime richt op een niche in de moderne muziek en werkt op een heel eigen manier’, zegt Van der Meide. ‘Het is goed dat het college zich beseft dat de stad zich hiermee kan profileren.’