22 december 2016

Schoollaptop voor mbo-ers uit arme gezinnen

carine-bloemhoff-fractievoorzitterMbo-ers uit arme Groninger gezinnen krijgen een schoollaptop. De gemeenteraad nam gisteravond een PvdA-motie met deze strekking aan. ‘Geld of geen geld: om je school te kunnen doen heb je gewoon een computer nodig. Punt’, zegt fractievoorzitter Carine Bloemhoff.

Een laptop voor school is onmisbaar voor alle mbo-ers. Leerlingen uit gezinnen met geld kunnen deze gelukkig zelf betalen, maar leerlingen uit arme gezinnen niet altijd. ‘Zij staan dus vanaf dag één op achterstand’, zegt Bloemhoff. ‘Dat moet anders. Armoede en dus een gebrek aan schoolspullen mag nooit een belemmering zijn om een diploma te halen.’

De gemeente Groningen had al een goede laptopregeling, maar deze stond alleen open voor middelbare scholieren en niet voor mbo-ers. ‘Van jongeren en de Stichting Leergeld horen wij dat veel mbo-leerlingen hun school niet kunnen doen, omdat zij geen laptop kunnen betalen’, vertelt Bloemhoff. ‘Ook een gebrek aan andere vaak kostbare schoolmiddelen, zoals een kapperssets en koksmessen, leidt tot problemen.’

Stichting leergeld en de noordelijke ROC’s hebben al afspraken over het terugdringen van onnodige kosten, maar dan nog is een eigen laptop niet voor iedereen betaalbaar. Bloemhoff ziet nu mogelijkheden om daar iets aan te doen. ‘Onze gemeente kreeg onlangs extra rijksmiddelen voor armoedebestrijding, met name onder kinderen. Nu onze motie is aangenomen kunnen we deze gelden ook inzetten voor schoolmiddelen, zodat alle jongeren kans hebben op het behalen van een startkwalificatie.’