(Top) sport met Irene op het stadhuis

3 mei 2024

DOOR FETTIE MOLLEMA

Met de drukte van twee verkiezingscampagnes kort na elkaar, een veelbewogen congres en onze wethouders Rik en Carine die vaak in het nieuws verschijnen, zou je bijna vergeten dat ook onze zeskoppige PvdA fractie in de gemeenteraad hard aan de weg timmert.

Naast hun banen in onder meer de zorg en het onderwijs houden de door jullie gekozen raadsleden zich bezig met energietransitie en financiën (Joren), kunst en jongeren (Rozemarijn), ouderen en buurthuizen (Jahir), wonen en bouwen (Rico) en vervoer en groen (Rita). En dan is er Irene die zich in 2022 verkiesbaar stelde omdat ze zag hoe schrijnend de problematiek onder jongeren is die met schulden te maken krijgen. Irene zit hier met succes bovenop en heeft daarnaast sport in haar portefeuille.

De meeste sessies zijn bij te wonen, online live te volgen of terug te zien via de site van de gemeenteraad. (klik op ‘politieke woensdag’ en kies dan datum en onderwerp. Ook de bijbehorende stukken zijn hier terug te lezen). Afgelopen woensdagavond stond het ‘Ambitiedocument sportvoorzieningen 2037’ in de nieuwe raadzaal op de agenda. Om jullie mee te nemen in Irene’s woordvoering kunt u die hieronder teruglezen. Veel leesplezier!

“Bewegen lijdt tot verbinding en brengt mensen nader tot elkaar.

Niet aan de zijlijn staan, maar meedoen. De PvdA ziet sporten als een publieke voorziening. En aangezien ‘zitten’ het nieuwe roken is geworden en wij in Nederland koploper zitten zijn in Europa, zijn wij blij dat wij in Groningen volop inzetten op het (beter) benutten van de openbare ruimte om te sporten.

Sociaal economische gezondheidsverschillen moeten mede door middel van sporten verkleind worden, en daarom mag vanuit de PvdA wel ongelijk worden geïnvesteerd. Oudere faciliteiten in wijken waar sporten sociaal gezien het hardst nodig is mogen als eerste worden opgeknapt.

Voor de PvdA is het belangrijk dat er altijd sportvoorzieningen in de wijk zijn. De meerwaarde zie je direct. Bijvoorbeeld in Lewenborg aan de lijzijde. Daar zijn streetoutdoor speeltoestellen een groot succes. Deze zijn namelijk altijd bezet. Dicht bij huis kunnen sporten moet mogelijk blijven of zo goed mogelijk worden geregeld. PvdA is dan ook blij dat er in wordt gezet op het verbeteren van het huidige areaal. In de oude wijken, zoals ook wordt aangegeven, ontstaat geen nieuwe ruimte, daarom zijn we blij met de samenwerking met scholenplan Gro Up.

Schoolpleinen die na schooltijd kunnen dienen als sporten in de publieke ruimte zouden wij graag willen zien. Overdag de leerlingen aan een rekstok, ‘s avonds een groep sportende ouderen. Sportverenigingen zijn het sociale cement van onze samenleving. En daarom wil de PvdA met een motie komen om vanaf heden bij het plannen van nieuwe wijken direct wordt gekeken naar voldoende sportvelden en faciliteiten.

Tot slot: Topsport inspireert en dient als voorbeeld voor onze jeugd. Daarom begrijpt PvdA de vragen van de adviescommissie sport over het betrekken van talentsport en amateur topsport en het belang dat talenten voldoende mogelijkheden krijgen om zich te ontplooien en topsporters kunnen ontwikkelen. De Commissie adviseert om het Ambitiedocument te verrijken met een visie op het ondersteunen van talentsport en amateur topsport met adequate sportvoorzieningen. Kan het college hier nog even op reageren?”

————————————–

Alles inclusief interrupties van D66, CDA en VVD terugzien?: klik hier

Het Masterplan (door)ontwikkeling sportvoorzieningen 2037 bekijken? klik hier

Vragen of opmerkingen over sport in de gemeente Groningen? Neem contact op met Irene! [email protected]