24 augustus 2024

Voortgang verkenning samenwerking PvdA/ Groenlinks

Tijdens de ALV van 13 juni hebben we besloten 3 samenwerkingsvormen verder te onderzoeken. Deze hebben wij verder uitgewerkt en als jullie hierop input willen leveren dan mag dit via [email protected]

Daarnaast gaan wij de komende tijd met de leden, politiek vertegenwoordigers en GroenLinks de culturele verschillen en overeenkomsten onderzoeken. Onderzoek naar de inhoudelijke overeenkomsten en de mogelijkheid om een 10 punten programma, ofwel verkiezingsprogramma op te stellen gaan wij afzonderlijk van GroenLinks onderzoeken met de leden en politiek vertegenwoordigers, hierover horen jullie later meer.

Variant 3: Samenwerkingsafspraken

Deze variant gaat uit van het formaliseren van de afspraken die we tijdens de eerdere verkiezingen hebben gemaakt en deze eventueel beperkt uit te breiden. Deze afspraken zijn:

1. We vallen elkaar niet af tijdens de campagne.
  2. We houden elkaar vast tijdens de eventuele collegeonderhandelingen, maar ook als collegepartners of oppositiepartners
  3. We voeren gedeeltelijk samen campagne, bijvoorbeeld door het organiseren van een aantal gezamenlijke activiteiten
  4. De fracties gaan na de verkiezingen actiever samenwerken, ze spreken af een aantal keer per jaar als 1 gezamenlijke fractie te vergaderen.

Variant 4: Samenwerkingsafspraken en een 10 puntenplan

Deze variant gaat verder dan variant 3, alle punten in variant 3 gelden ook voor deze variant

1. We maken gezamenlijk een – soort van -10 puntenplan, dit wordt onze gezamenlijke verkiezingsinzet, als basis voor de meer gedetailleerde verkiezingsprogramma’s die elke partij zelf nog maakt We maken dan ook duidelijke afspraken over hoe we daar mee omgaan tijdens de coalitieonderhandelingen.
  2. We voeren intensiever campagne met elkaar met nadruk  op de punten in dit 10 puntenplan
  3. We vergaderen  regelmatig als 1 fractie en zijn daar open over.
  4. We maken afspraken over gezamenlijke woordvoeringen, voornamelijk waar het de inhoud van het 10 puntenplan betreft.
  5. Verder is er sprake van eigen fracties en eigen wethouders indien aan de orde.

Variant 6: Één lijst en 1 verkiezingsprogramma

1. We maken een lijst. Voor de kandidaatstelling zijn er twee opties: een gemeenschappelijke commissie die verantwoordelijk is voor een evenwichtig samengestelde lijst, die dan vervolgens ook door een gemeenschappelijke ledenvergadering wordt bekrachtigd. Of: We hebben 2 kandidaatstellingscommissies, en laten de eigen kandidaten door de eigen Afdelingsvergadering kiezen. De 2 kandidaatstellingscommissies overleggen wel met elkaar en mogen een mening geven over elkaars kandidaten. Ook zorgen we er zo voor dat er een evenwichtige lijst ontstaat.
  2. We schrijven 1 verkiezingsprogramma dat we laten vaststellen op 1 gezamenlijke ALV.
  3. We gaan de verkiezingen in onder de naam GroenLinks-Partij van de Arbeid