Zero emission en venstertijden UPDATE

4 april 2024

Inmiddels is bekend geworden dat marktkooplui tot 2030 een ontheffing voor de zero emissiezone kunnen krijgen. Zie daarover ook de video op onze Instagrampagina

De Groninger binnenstad kenmerkt zich door een mooie mix van grotere winkels, speciaalzaakjes met liefhebbers achter de toonbank en horecazaken met een eigen identiteit. Hier verdienen veel Groningers hun inkomen. En dat maakt de Groningse binnenstad zo goed. Een fijne plek om te verblijven, elkaar te ontmoeten, te winkelen, wat te eten of een kop koffie te drinken.

Met de voltooiing van de ‘nieuwe Grote Markt’ met groen en waterpartijen wordt die binnenstad alleen maar aantrekkelijker. En nu de bussen van de Grote Markt zijn, beseffen veel Groningers hoeveel overlast (in geur en lawaai) zij eerder veroorzaakten en hoeveel fijner het er nu vertoeven is. Iets vergelijkbaars geldt voor bestelwagens, vrachtwagens en overig bedrijfsmatig verkeer.

Het is goed dat de gemeente Groningen het stadshart nu aangemerkt heeft als venstertijdengebied. Het bedrijfsmatig verkeer is dan alleen in het centrum toegestaan op bepaalde tijden. Op termijn zal er ook een zero-emission beleid gevoerd gaan worden in Groningen. Bedrijfsmatig verkeer moet dan aan regels voldoen die de CO2 uitstoot verder terugdringen, fijnstof in de lucht verminderen en ook zorgen voor minder lawaai. Hiermee wordt Groningen één van de 29 gemeenten in Nederland waar deze regels zullen gelden. Zo wordt de binnenstad een nog prettiger plek om te zijn en uiteindelijk is dit ook goed voor ondernemers. Een aantrekkelijk centrum leidt tot meer bezoekers.

Het invoeren van deze regels levert de stad veel op, maar moet ook uiterst zorgvuldig gebeuren. Want deze maatregelen hebben impact op ondernemers. Dus met goede communicatie, ruimte voor maatwerk én subsidies zodat bedrijven zich kunnen aanpassen.

Specifiek willen we dan nu ook vast 3 zaken meegeven:

Bij veel gemeenten in Nederland wordt dit op 1 januari ingevoerd, potentieel met kinderziektes die dan pas écht duidelijk worden. De PvdA vindt het dan ook goed dat wij daar achteraan lopen, zodat eventuele kinderziektes op tijd opgelost kunnen worden. Wel vragen wij ons af of 3 maanden voldoende is, dus als t.z.t. blijkt dat er veel kinderziektes zijn, dan verwachten wij dat de gemeente zich coulant opstelt, zoals de gemeente bijvoorbeeld ook bij de venstertijden gedaan heeft. Bijvoorbeeld door de eerste maanden niet te beboeten.

Het belang van onze warenmarkt heeft wat de PvdA betreft prioriteit boven zero-emission. Dus als we moeten kiezen, dan kiezen wij voor de markt. Maar wij gaan er vanuit dat deze keuze niet nodig zal zijn, want we hebben begrepen dat er goede gesprekken zijn tussen de marktkooplui en de gemeente, dus dat hier snel een goede oplossing voor gevonden wordt en dat deze oplossing onderdeel zal zijn van de concept voorstellen in juni.

Ten slotte zien wij dat grote bedrijven in staat zijn zich op tijd aan te passen aan de nieuwe regels, maar onze zorgen blijven voor kleine ondernemers die leveren aan onze ondernemers in de binnenstad. Ik denk daarbij aan de korte voedselketens waar dit college ook groot voorstander van is. Er komt een HUB bij Westpoort, maar gaat dat genoeg zijn? Wij verwachten bij de conceptvoorstellen in juni dan ook specifieke maatregelen voor kleine ondernemers.

Joren van Veen,
fractievoorzitter PvdA Groningen

Bekijk de video over dit onderwerp op onze Instagram pagina.

reageren? stuur een mailtje aan Joren