20 maart 2020

Brief coronavirus: kijk een beetje naar elkaar om

Het coronavirus beheerst ook in Groningen een groot deel van ons leven. Ouderen en mensen met een broze gezondheid zitten thuis zonder sociale contacten. Kinderen kunnen voorlopig niet naar school. Jonge ouders proberen een nieuw evenwicht te zoeken tussen werk en gezin. We doen dat alles omdat onze gezondheid ons grootste goed is.

In een crisis en bij de moeilijke momenten vinden we het fijn om bij elkaar te zitten, een praatje te maken, een arm om de schouder te slaan. Maar dat mag nu niet. Want juist nu moeten we afstand bewaren. Vandaag houden we die afstand, zodat we elkaar in de toekomst weer stevig kunnen omarmen. Dat is moeilijk, maar wel nodig.

Hartverwarmend
Gelukkig zijn er in onze gemeente diverse hartverwarmende initiatieven ontstaan. Wij noemen er een paar. Zo helpen studenten hulpbehoevende Stadjers door voor hen boodschappen te doen en de hond uit te laten. Ook steken zij mensen een hart onder de riem via een ouderwets kaartje of een telefoontje. Kinderen maken tekeningen voor opa’s en oma’s en jongeren passen op kinderen van ouders met een vitaal beroep. De Jumbo, het Feithhuis en andere horeca koken voor de Voedselbank maaltijden van hun voorraden. Dat is naar elkaar omzien!

Verder lieten Groningers dinsdagavond met een groot applaus massaal hun waardering horen voor al die medewerkers in de zorg. Voor al die leraren die vanuit huis lesgeven. En voor al die andere mensen die in deze moeilijke tijd Nederland draaiende houden. Zij zijn ook de komende tijd dag en nacht voor ons aan het werk. We zijn hen hiervoor veel dank verschuldigd!

Solidariteit in tijden van onzekerheid
Het coronavirus raakt niet alleen de volksgezondheid, maar ook de bestaanszekerheid. In het bijzonder voor veel mensen die van de ene op de andere dag al hun zekerheden zijn verloren. Bijvoorbeeld de ZZP’ers en mensen met een nulurencontract die aan het werk zijn bij de vele culturele instellingen die Groningen rijk is. Ook de Groninger horeca en detailhandel krijgen grote klappen. Voor deze mensen moeten we er zijn. Het maakt des te meer duidelijk hoe belangrijk een goed sociaal vangnet voor iedereen is! Zowel landelijk als lokaal wordt er keihard gewerkt om hen bestaanszekerheid te bieden. U kunt hierover meer informatie vinden op de website van de rijksoverheid en op de website van de gemeente Groningen.nl.

Natuurlijk kunnen wijzelf, als consumenten, ook ons steentje bijdragen. Onder het motto: ‘Koop elders niet wat Groningen u biedt’, kunnen wij ook klant blijven bij onze eigen lokale ondernemers. Via warenhuis.groningen.nl of gewoon via de websites van uw winkel kunt u op veel plekken al gewoon spullen uit Groningen laten thuisbezorgen. Dan hoeven we niet over te stappen op de welbekende grote webwinkels met een dubieuze reputatie op het gebied van arbeidsomstandigheden.

Het hart warm, het hoofd koel
Er gebeurt gelukkig dus heel veel. Maar soms kost het even tijd om dingen goed te regelen. Daarbij kunnen we, in deze snel veranderende realiteit, onduidelijkheid en onzekerheid niet volledig wegnemen. Ook nu weer gaan op internet nepberichten rond. Daarom is het van het grootste belang te vertrouwen op de berichtgeving van het RIVM en de landelijke en lokale overheid. Laten we de rust bewaren en met elkaar de instructies opvolgen. Het hart warm en het hoofd koel.

Samen komen we door deze moeilijke tijd. Pas goed op uzelf en zie om naar elkaar. Denk bijvoorbeeld aan uw buurvrouw die in het ziekenhuis werkt. Neem ook wat boodschappen voor haar mee, of laten we er in ieder geval samen voor zorgen dat zij aan het einde van haar werkdag geen lege schappen aantreft.

Zeker zijn dat we naar elkaar omzien
Wilt u weten wat u in deze moeilijke periode nog meer kunt doen, maar weet u niet precies hoe? Het Rode Kruis geeft advies op de website hoe u ouderen en kwetsbaren kunt helpen. Ook kunt u hen bellen voor advies (070-4455 888). We kunnen ons goed voorstellen dat er in deze tijd soms ook gewoon behoefte is aan een extra praatje.

Wij als PvdA bieden graag een luisterend oor aan ouderen, mensen die eenzaam zijn en alle anderen die daaraan behoefte hebben. Wilt u zo even de zinnen verzetten? Mail ons dan op [email protected]. Mochten u en uw naasten door het coronavirus in de knel komen, laat het ons weten en mail ons op [email protected]. We kunnen niet alles gelijk oplossen, maar wel zorgen dat uw knelpunten en zorgen worden gehoord zodat zoveel mogelijk mensen die nu geraakt worden geholpen worden.

Samen staan we sterk.

Namens de wethouders, de fractie, en het bestuur van de PvdA Groningen,

Carine Bloemhoff en Roeland van der Schaaf (wethouders)
Julian Bushoff (fractievoorzitter)