29 maart 2016

Discussie over verkeerde stationskap

PvdA-fractievoorzitter Sebastiaan Ruddijs maakt zich zorgen over de raadsdiscussie rond de perronkappen bij het Groninger station. ‘Het lijkt wel alsof sommige partijen de situatie niet kennen. Of zij zijn wel heel erg conservatief. Niet alle onderdelen zijn even monumentaal. De minder opvallende twintigste-eeuwse kap sluit nu al niet aan bij de rest en kan best verplaatst worden.’

Het Groninger station gaat de komende jaren flink op de schop. Dit biedt de mogelijkheid om het prachtige en monumentale negentiende-eeuwse stationsgebouw in zijn omgeving beter tot zijn recht te laten komen. Aan de achterzijde van het spoor verrijst een nieuw OV Knooppunt met een nieuwe stationsentree en -plein. De vormgeving daarvan is nader onderzocht en de raad geeft nu randvoorwaarden mee.

Heldere keuzes
De PvdA staat positief tegenover de voorliggende plannen voor zowel de voor- als achterkant van het station, maar maakt zich zorgen over de discussie rond de huidige perronkappen. Ruddijs: ‘Het goede nieuws is dat alle fracties de negentiende-eeuwse kappen willen behouden en versterken. Maar sommige willen meteen alles bij het oude laten. Over dat soort conservatisme zijn wij bezorgd. De later bijgebouwde stationskap van spoor 6 is nu al een vreemde eend in de bijt. Neem er eens een kijkje, zou ik zeggen.’

De PvdA maakt een heldere keuze. ‘Wij kiezen voor versterking van het negentiende-eeuwse stationsgebouw aan de noordzijde, inclusief de twee bijbehorende negentiende-eeuwse kappen, én voor een modern station aan de zuidzijde’, legt de fractievoorzitter uit. ‘De stad verdient een hoogwaardig nieuw OV knooppunt en geen rommelig politiek compromis met oude uiteenlopende elementen. Dat betekent niet dat de twintigste-eeuwse kap van ons beslist weg moet, maar deze moet geen belemmering vormen om tot een hoogwaardig ontwerp te komen.’

Nieuw icoon?