3 maart 2019

Europarlementslid Kati Piri gaat in gesprek met Groningers

Kati Piri is (slechts) één van de PvdA-powervrouwen die strijden voor een betere wereld. In het Europees parlement strijdt ze als geen ander voor de sociaaldemocratische belangen. Ze komt op 8 maart naar Groningen om met ons te praten over haar boeiende werk in het Europese Parlement. Later op die dag is ze bij het FNV in het kader van de Internationale Vrouwendag.

Ben jij geïnteresseerd in Europa? Kom dan naar deze bijeenkomst en ga in gesprek met iemand die dicht bij het vuur zit. De wereld is in rep en roer. Internationale belastingontduiking, klimaatverandering en regulering van vluchtelingenstromen en fundamentele schendig van de Internationale Mensenrechten vereisen samenwerking en constructieve actie. Daar zet Kati Piri zich voor in.

Zij maakt deel uit van de Commissie Buitenland van het Europarlement en is daar onder meer Rapporteur Turkije. In die hoedanigheid reisde zij vele malen naar het land waar Erdogan momenteel de scepter zwaait en vrijheden en democratie op de tocht zet. Kritische journalisten wordt de mond gesnoerd en fundamentele mensenrechten worden overboord gegooid.

Inmiddels heeft de Regering van Erdogan haar tot Persona non Grata verklaard en weigert nog met haar te praten. Mede door haar kritische houding heeft de Europese Commissie de gesprekken over toetreding tot Europa voorlopig opgeschort. Toch ziet ze nog kansen om in gesprek te blijven.

Hoe belangrijk is het echter dat Turkije toetreedt tot Europa? Moeten we dat eigenlijk wel willen? Niet alleen in Turkije maar ook elders in Europa steken antidemocratische krachten de kop op en neemt de macht van het grootkapitaal toe. De zwakste groepen in de kleine landen dreigen de klos te worden als Europa geen tegenkracht weet te organiseren.

We pikken er een paar punten uit die aan de orde zullen komen:

1. Wat kan het Europees Parlement doen om de democratie in landen buiten de Europese Unie, en dan met name Turkije en Marokko, te ondersteunen en de mensenrechten te waarborgen?
  2. Hoe moet er worden omgegaan met de afbrokkelende democratie in Europese landen, zoals Hongarije en Polen?
  3. Welk gevaar vormen de ontwikkelingen voor Nederland en Nederlanders? Welke waarden staan hier onder druk?

Praat mee, iedereen is welkom.

Na afloop is er een gelegenheid tot napraten met een drankje en een hapje.

Wanneer: Vrijdag 8 maart
Aanvang: 16:30 uur